Colombia: ¿Qué más?

3 juni 2018 - Cartagena, Colombia

Colombia is na een aantal dagen al helemaal wat we er van gehoopt hadden. Vooral door de ontzettend vriendelijke en blije mensen hier. Overal word je aangesproken, willen mensen een praatje met je maken of krijg je een grote glimlach. Overal waar je loopt hoor je muziek, Colombiaanse muziek.  We vliegen van Medellín naar het Noorden van Colombia, naar Santa Marta.

Minca
Minca is een klein dorpje in het tropisch regenwoud van Colombia. In deze jungle is het bekende Casa Elemento te vinden, waar we twee nachten verblijven. Het is een hele uitdaging om er te komen, vanaf het dorpje Minca moeten we bijna vier kilometer door de jungle via een modderige weg omhoog. We kunnen achterop de motor springen die ons voor een prikkie omhoog wil brengen, maar we hebben gelezen dat het één grote modderpoel is met veel kuilen in de weg. En dat met al je bagage op je rug? We kiezen ervoor om toch maar met de jeep omhoog te gaan…nou dat was niet heel veel beter. 45 minuten lang stuiteren we met de jeep omhoog. Eenmaal boven hebben we een mooi uitzicht over de bergen en over de stad. In Casa Elemento hebben ze de grootste hangmat van Zuid Amerika met prachtige vergezichten. We hebben deze dagen dan ook besteed om ultiem te chillen.

Colombia deel 2, 1 Colombia deel 2, 2 Colombia deel 2, 3 Colombia deel 2, 4 Colombia deel 2, 5 Colombia deel 2, 6 Colombia deel 2, 7 Colombia deel 2, 8 Colombia deel 2, 9

Tayrona National Park
Tayrona is het bekendste nationale park van Colombia. Het park is zo uniek door de combinatie van hiken door de jungle en relaxen aan het strand. Het park is gigantisch groot en we hebben geen zin om er door heen te ‘rennen’, dus besluiten we om één nacht in het park te blijven slapen.

In de ochtend worden we door de eigenaar van ons hotel afgezet bij de ingang van Tayrona. Dit typeert de gastvrijheid van de Colombianen! We betalen onze entree en gaan op pad. Het is vandaag erg warm en binnen 20 minuten staan we alle drie met een rood hoofd uit te zweten. Het eerste deel van de hike gaat verder prima en we komen aan bij ‘Pueblito’. Pueblito is een archeologische site van een oud indianendorp, sommigen zeggen dat het een alternatief is voor een populaire trek naar La Ciudad Perdida. Nou dat lijkt ons wat overdreven, maar het was een bijzonder dorp om te zien, waar nog steeds inheemse mensen wonen.

Na Pueblito moeten we verder lopen richting het strand, waar we een hangmat willen boeken voor onze overnachting. In de weg naar het strand hebben we ons even flink vergist. Het is geen mooie route langs het strand maar een steile klim naar beneden, midden door de jungle. Het is een hike over een pad vol met gigantisch grote rotsen. De natuur maakt het ons ook niet makkelijker, want het is flink gaan regenen wat het pad extra glad maakt. Na drie uur lopen en glijden over rotsen komen we aan op het strand San Juan.

We ploffen hier even neer op het strand om op adem te komen. Na ons colaatje besluiten we dat we hier niet blijven en we lopen door langs de kust en de jungle totdat we aankomen bij Arrecifes. Hier boeken we onze hangmat (met muskietennet) voor de nacht. We hebben zelf boodschappen gedaan en zitten ’s avonds aan de crackers met tonijn, zakken chips en onze zelf meegenomen fles Sangria, we zeggen…het kon niet beter! Omdat we moe zijn van de hike (of kwam het door de Sangria…) ploffen we om 20.00 uur al in onze hangmat. We maken een heerlijk lange nacht.

De volgende ochtend worden we wakker in onze hangmatten, halen broodjes bij de bakker in het park, althans, het moet doorgaan voor een bakker. We halen een vers fruitsapje en gaan ontbijten op een verlaten strandje. Ultiem geluksmomentje… De verdere middag relaxen we op het strand en in de zee. Om weer terug te komen in de bewoonde wereld moeten we nog twee uur terug wandelen naar de hoofdingang van het park. Onderweg komen we nog een familie apen tegen in de boom, alleen zijn de apen wat minder van ons gediend en ze besluiten vanaf de boom naar beneden te plassen….gelukkig konden we het nét ontwijken.

Colombia deel 2, 10 Colombia deel 2, 11 Colombia deel 2, 12 Colombia deel 2, 13 Colombia deel 2, 14 Colombia deel 2, 15 Colombia deel 2, 16 Colombia deel 2, 17 Colombia deel 2, 18 Colombia deel 2, 19 Colombia deel 2, 21 Colombia deel 2, 22 Colombia deel 2, 23 Colombia deel 2, 24 Colombia deel 2, 25 Colombia deel 2, 26 Colombia deel 2, 27 Colombia deel 2, 28 Colombia deel 2, 29 Colombia deel 2, 30 Colombia deel 2, 31 Colombia deel 2, 32

Palomino
Palomino is een fijne plek wanneer je even helemaal niets wilt doen. De sfeer in het dorp is relaxt, het is alsof je jaren teruggaat in de tijd. Ze hebben heerlijke arepas (Venezulaanse/Colombiaanse maispitas) en de zonsondergangen zijn hier prachtig. We nemen langs de weg een tuktuk naar ons hotel en na aankomst in het dorp gaan we lekker naar het strand om even uit te waaien. Ze zeggen dat de zonsondergangen hier mooi zijn, dus dat willen we graag met eigen ogen zien. De verkleuring van de lucht is schitterend en we genieten volop met een cocktail in de hand.

In Palomino is er één ding dat je niet mag missen, het tuben. Het is eigenlijk niet meer dan in een opblaasband zitten en de rivier afdwalen. We zitten ruim een uur in de band op de rivier, midden in de jungle met apen aan de ene kant en krokodillen aan de andere kant (we vonden het toch wel een gek idee, dat je met je kont in het water ligt waar ook krokodillen zwemmen). Onze gids stelde ons gerust dat er tot nu toe nog nooit eerder iemand is gebeten 😉 En ze zitten zoals we geleerd hebben in Ecuador alleen aan de oeverzijde.

Na het tuben zet onze gids een plastic tafeltje met stoelen neer op een strandje aan de rivier, waar we onze lunch krijgen voorgeschoteld, een heerlijk visje, nog even een geluksmomentje. Wat is het hier nog puur en niet toeristisch, heerlijk!

Colombia deel 2, 33 Colombia deel 2, 34 Colombia deel 2, 35 Colombia deel 2, 36 Colombia deel 2, 37 Colombia deel 2, 38 Colombia deel 2, 39 Colombia deel 2, 40 Colombia deel 2, 41 Colombia deel 2, 42 Colombia deel 2, 43

Cartagena
Volgens ons zeker de mooiste stad van Colombia. Overal vind je koloniale huizen, kleine steegjes, goede restaurants en felle kleuren. Het is er warm, maar in Cartagena ervaar je de vrolijke Caribische cultuur op zijn best. Om de stad goed te leren kennen doen we de eerste dag mee aan een walking tour. We lopen door het oude centrum en onze gids laat enthousiast zien hoe mooi de stad is en vertelt ons alle ontwikkelingen en historie van de stad en het land. Vanaf de stadsmuur van Cartagena heb je uitzicht over de zee en de stad. Voor de zonsondergang gaan we naar het populaire Café del Mar, we bestellen een cocktail en genieten van de zon die langzaam verdwijnt.

Colombia deel 2, 44 Colombia deel 2, 45 Colombia deel 2, 46 Colombia deel 2, 47 Colombia deel 2, 48 Colombia deel 2, 49 Colombia deel 2, 50

De laatste volle vakantiedag van Marjolein besluiten we goed te gebruiken. In de ochtend gaan we met een speedboot naar Isla del Rosario, deze koraaleilanden liggen ongeveer 35 kilometer ten zuidwesten van Cartagena. De ultieme plek om een dagje te relaxen.

We kregen tijdens onze reis een tip om in Cartagena de Chiva-bus te nemen in de avond. De laatste vakantieavond van Marjolein moeten we natuurlijk wel goed afsluiten en gaan we op pad met deze ‘Chiva-bus’. Het is een gekleurde houten bus die voorheen diende als openbaar vervoer door de stad. Tegenwoordig rijden ze locals en toeristen rond. Er zitten muzikanten in de bus en er staat onbeperkt rum en cola voor iedereen klaar. Het eerste uur is nogal overweldigend,  we zitten als enige Europeanen in de bus tussen al het Zuid Amerikaans geweld, wat een chaos en wat een muziek overal. Al snel worden we door het Zuid Amerikaanse feestgedrag meegenomen. Overal maken mensen muziek, wordt er luidkeels meegezongen en staan er mensen op de banken te dansen. We sluiten de rit door de stad af in een lokale discotheek, waar we een uurtje blijven en dansen op Colombiaanse muziek.  Aan het eind van de avond belanden we in club Havana. Een oude salsaclub met een live band. Iedereen danst en al snel worden wij zelf de dansvloer opgetrokken voor onze eerste lessen salsa. Een memorabel avondje en een mooie afsluiter voor onze reisdeel samen met Marjolein. Een bevestiging van de uitspraak “times flies when you are having fun”. De drie weken zijn voorbij gevlogen en het is alweer tijd om afscheid te nemen van Marjolein. Wij blijven nog een week in Cartagena hangen om ons voor te bereiden op onze volgende bestemmingen. We boeken een hotel met een zwembad op het dakterras en plannen op een hele relaxte manier vooruit. We boeken nog een laatste workshop koffie roosteren en stiekem genieten we nog een weekje van deze heerlijke stad, die ons enorm heeft verrast.

Voor zover we het kunnen beoordelen heeft Colombia niet écht één ding of plaats wat het land zo bijzonder maakt. Het land heeft heel veel te bieden, het heeft veel mooie steden, een rijke (en droevige) geschiedenis, heel veel natuur, flora, fauna, het is heel divers. Als we zelf één ding moeten benoemen wat Colombia zo speciaal maakt, dan concluderen we dat de bijzonderheid van het land zit in de mensen zelf, wat zijn ze ongelofelijk vriendelijk, gastvrij, behulpzaam en oprecht geïnteresseerd! Daar kunnen we nog veel van leren!

We vinden het erg leuk om jullie reacties iedere keer te lezen!
Voor de liefhebber hebben we weer een filmpje gemaakt!
‘Colombia part II' klik hier op deze link: http://travelthedream.reislogger.nl/video/colombia-part.37421

Colombia deel 2, 51 Colombia deel 2, 52 Colombia deel 2, 53 Colombia deel 2, 54 Colombia deel 2, 55 Colombia deel 2, 56 Colombia deel 2, 57 Colombia deel 2, 58 Colombia deel 2, 59  Colombia deel 2, 61 Colombia deel 2, 62 Colombia deel 2, 63 Colombia deel 2, 64 Colombia deel 2, 65 Colombia deel 2, 66 Colombia deel 2, 67 Colombia deel 2, 68 Colombia deel 2, 69 Colombia deel 2, 70 Colombia deel 2, 71 Colombia deel 2, 72 Colombia deel 2, 73 Colombia deel 2, 74 Colombia deel 2, 75 Colombia deel 2, 76 Colombia deel 2, 77 Colombia deel 2, 78 Colombia deel 2, 79  Colombia deel 2, 81 Colombia deel 2, 82 Colombia deel 2, 83 Colombia deel 2, 84 Colombia deel 2, 85 Colombia deel 2, 86 Colombia deel 2, 87 Colombia deel 2, 88

1. Marleen Van der Veen:
    3 juni 2018
    Weer geweldig leuk om jullie verhalen te lezen foto's en filmpje te bekijken! Zo reizen we toch een beetje met jullie mee😀Ik kijk altijd er uit naar een nieuw verhaal. Geniet van jullie prachtige reis💋
  2. Angela:
    3 juni 2018
    Leuk verhaal. Klinkt zwaar met al dat hiken. Ik zou niet durven in die banden als er krokodillen zitten😛 wel heel leuk om te doen.
    xxx
  3. Tineke:
    3 juni 2018
    Altijd geweldig om jullie verhalen vol passie geschreven te lezen en hoe jullie genieten!!!!
  4. Marjan:
    3 juni 2018
    Weer genoten van jullie verhaal, foto’s en video! Heerlijk, kan blijven kijken (doe dit ook regelmatig 😜), zo zijn jullie toch een ‘beetje’ bij ons 😘😘
    Veel plezier op jullie volgende bestemming!
    Xxxx
  5. Margon:
    4 juni 2018
    Geweldig dat jullie zo veel beleven en erg leuk geschreven! Geniet maar lekker.

Xxx
  6. De Zoomertjes:
    4 juni 2018
    Weer een mooi avontuur geweest en ook leuk dat jullie een vriendin erbij hadden. Zo te zien heeft zij er ook van genoten. Top!
  7. Gertjan:
    4 juni 2018
    Geniet van jullie avonturen die leuk worden beschreven. Reizen een beetje met jullie mee. xx