Hiken in Chileens Patagonië

6 maart 2018 - Torres Del Paine, Chili

Vanuit Puerto Natales vertrekken we met de bus naar het National Park Torres del Paine in Chili. Vijf dagen helemaal van de (digitale) radar af, onszelf tegen komen, genieten van elkaar en één worden met de mooie natuur. Het stond hoog op onze verlanglijst, het lopen van de W-trek in Torres del Paine. Je kunt er met deze tocht zo lang over doen als je zelf wilt. Wij besloten om deze tocht in vier dagen te lopen, de snelste optie. We boekten voor de eerste nacht een stapelbed in een refugio (guesthouse) aan het begin van de route. De overige nachten verblijven we in kant-en-klare tentjes langs de route.

Dag 1: Puerto Natales naar Torres del Paine National Park - Refugio Torre Central
Na een goed ontbijt controleren we of we alle spullen hebben ingepakt voor de komende vijf dagen. We hebben alles zo effectief mogelijk ingepakt, omdat we zo min mogelijk bagage willen dragen. Rond de middag vertrekken we met de bus naar Torres del Paine. De busrit door het landschap van Patagonië is al mooi. Vlak voor aankomst zien we de Torres (drie enorme granieten bergen van bijna 3000 meter hoog) al liggen in de verte. Ook springen de vicuñas over de velden langs de weg.

Torres del Paine 1

Dag 2: Acht uur lopen - 13 kilometer naar de Base Torres Lookout
Om 08.00 uur vertrekken we. Rugzakken op en lopen maar. Het eerste deel bevat een klim van ongeveer anderhalf uur tot aan onze overnachtingsplek. Onderweg hebben we prachtig uitzicht op de omliggende meren, bergen en valleien. Een uur later kijken we elkaar toch even vermoeid aan. Het pad is steiler dan verwacht en het is warm (niet het eerste waar je aan denkt bij Patagonië). Even wat kleding uit, korte broeken aan en we kunnen weer verder. Twee uur later beginnen we aan het zwaarste gedeelte van de dag; de hike naar de Torres. We zitten er goed in en de eerste anderhalf uur gaan snel voorbij. We komen bij een bord dat aangeeft dat we nog 45 minuten moeten wandelen tot aan de top. De route varieert van steil tot megasteil, van los zand tot grote stenen en dat is best vermoeiend. We slepen elkaar er doorheen, want we zijn er bijna. Eenmaal boven zijn we de zware klim alweer vergeten, want het uitzicht is werkelijk prachtig. De lucht is helemaal blauw, de zon schijnt en we hebben een indrukwekkend uitzicht op de granieten torens en het felgroene meer.

Torres del Paine 2 Torres del Paine 3 Torres del Paine 4 Torres del Paine 5 Torres del Paine 6 Torres del Paine 7 Torres del Paine 8 Torres del Paine 9 Torres del Paine 10 Torres del Paine 11 Torres del Paine 12 Torres del Paine 13

Dag 3: Zes uur lopen, 11 kilometer – El Chileno naar Los Cuernos
Vandaag belooft een makkelijke dag te worden. Zes uur lopen met weinig steile stukken. Onderweg zien we de wijde omgeving en lopen we richting het Nordenskjöldmeer. De gehele route vandaag ligt langs dit meer, wat continue een mooi zicht geeft. Na ongeveer zes uur lopen komen we ’s middags aan bij onze overnachtingsplek en slapen we tussen de bomen in onze platformtent. We drinken gezellig een biertje, eten wat en gaan vroeg in ons tentje liggen, morgen wacht een zware dag.

Torres del Paine 14 Torres del Paine 15 Torres del Paine 16 Torres del Paine 17 Torres del Paine 18 Torres del Paine 19  Torres del Paine 20

Dag 4: Tien uur lopen, 26 kilometer – Cuernos via de Franse vallei naar Paine Grande
Vandaag belooft een zware dag te worden. We lopen namelijk van Los Cuernos naar camping Paine Grande, door de Franse vallei. Die vallei staat bekend als spectaculair, maar ook heel zwaar. We willen voor het donker op de volgende camping arriveren, dus lopen we de eerste twee uur goed door naar het beginpunt van onze klim. Vanaf hier is het een uur lang klimmen tot aan het eerste viewpoint: Frances. Tot onze verbazing gaat deze klim ons redelijk goed af en hebben we prachtig uitzicht. Onderweg horen we regelmatig gerommel en zien we het ijs en sneeuw van de berg afvallen, het geluid lijkt op het gerommel tijdens onweer.

We besluiten de klim helemaal naar boven af te maken, ze hebben ons gegarandeerd dat boven het meest indrukwekkende landschap van het nationale park te zien is. Dat moeten we natuurlijk met eigen ogen zien, dus we bikkelen nog eens twee uur door naar boven. We klimmen over rotsen, kiezels en glibberen soms door de modder. Bezweet komen we boven aan bij uitzichtpunt Britanico. We hebben een super uitzicht op de bergen “los Cuernos” en in de verte zien we prachtige turquoise meren. Het enige nadeel van klimmen is, dat we diezelfde route ook weer terug moeten naar beneden. Na drie uur afdalen, merken we inmiddels dat onze voeten wat pijn gaan doen, maar we moeten nog een kilometer of tien. Uiteindelijk arriveren we om 18.00 uur op de laatste camping. Na zo’n lange dag zijn we toe aan een goede nachtrust… Helaas zit dat er voor ons niet in. Op de camping krijgen we een matje van max. 0.5 cm dik. Je begrijpt het al, we liggen dus eigenlijk gewoon op de grond te slapen, auw!

Torres del Paine 22 Torres del Paine 23 Torres del Paine 24 Torres del Paine 25 Torres del Paine 26 Torres del Paine 27 Torres del Paine 28 Torres del Paine 29 Torres del Paine 21 Torres del Paine 30
Dag 5: Acht uur lopen, 25 kilometer Paine Grande naar Glacier Grey en v.v.
Wat een slechte nacht, het heeft de hele nacht gestormd en we worden wakker als een plank. Vandaag hebben we weer een zware tocht op de planning staan. We moeten nog een beetje doorlopen ook, want we willen de ferry van 17.00 uur halen om weer in de bewoonde wereld te komen. Vandaag wandelen we naar de enorme gletsjer “Glacier Grey”. Na het ontbijt beginnen we aan onze heenweg. De wind die we vannacht hoorde is helaas niet minder geworden. Integendeel, het wordt dus deels vechten tegen de natuur. Na anderhalf uur bereiken we het eerste uitkijkpunt. Vanaf hier kunnen we de gletsjer van afstand observeren. Nou, ja, observeren… We worden letterlijk van de berg weggeblazen, wat een wind!

We lopen het pad nog eens 2,5 uur uit tot we het uitzichtpunt van Glacier Grey bereiken. Overal drijven ijsschotsen op het meer en we hebben prachtig uitzicht op de gletsjer. Meer dan een kwartier staan we hier niet, want we moeten diezelfde route van 3,5 uur weer terug lopen om op tijd te zijn voor de ferry. Onderweg merken we dat we slecht geslapen hebben en al vier dagen wandelen in de benen hebben zitten. Ons lijf is moe, onze voeten doen zeer en we moeten onszelf er op sommige stukken echt doorheen slepen, maar we hebben de volledige W-trek volbracht. We zijn trots op onszelf en hebben écht genoten van de hele tocht. Moe, maar voldaan, liggen we ’s avonds weer in ons “vertrouwde” bed in Puerto Natales.

Torres del Paine 31 Torres del Paine 32 Torres del Paine 33 Torres del Paine 34 Torres del Paine 35 Torres del Paine 36 Torres del Paine 37 Torres del Paine 38 Torres del Paine 39 Torres del Paine 40

PS: Voor een sfeerimpressie, zie onze video hier: http://travelthedream.reislogger.nl/video

1. Gertjan:
    7 maart 2018
    Respect hoor. Wat een geweldig gebied en ervaring.
  2. Angela:
    7 maart 2018
    Wat een tocht, enorm zwaar 💪🏼 Bikkels.
    Wat mooi daar, foto’s en video 😍
    Kus kus
  3. Harm:
    Top gedaan !!
  4. Marjan:
    7 maart 2018
    Toppers! Wat geweldig dat jullie dit doen/meemaken ! Ik ben trots op jullie! Schitterende foto’s en filmpje👍🏼
    😘😘
  5. Marleen Van der Veen:
    7 maart 2018
    Geweldig!!! Kanjers zijn jullie. En wat een geweldig mooie reis. Ik geniet stiekem een beetje met jullie mee dankzij de verhalen en de schitterende foto's. 💋
  6. De Zoomertjes:
    7 maart 2018
    Echte bikkels hoor! Maar niet voor niks, wat is het daar prachtig zeg.
    xxx
  7. Tineke:
    7 maart 2018
    Wat een toppers petje af, schitterende foto's. De natuur zo mooi geweldig. Ontzettend veel plezier en ervaring samen nog.X
  8. Marjolein:
    7 maart 2018
    Oh wat heerlijk om jullie ervaringen te lezen, het is zo’n mooie tocht! Goed om te lezen dat jullie ervan genoten hebben en respect dat jullie ‘m in 4 dagen hebben gedaan! 💪🏼