Ice-hiken op de indrukwekkende Perito Moreno gletsjer

11 maart 2018 - Perito Moreno Glacier, Argentinië

Zeg je Argentijns Patagonië, dan zeg je (meteen) de Perito Moreno gletsjer, misschien wel één van de bekendste gletsjers ter wereld. Toen we ons ticket boekten naar El Calafate en onze reis voorbereidden, zagen we dat het mogelijk is om te gaan ice-hiken op deze indrukwekkende gletsjer. We wisten het meteen; zo’n tour willen we doen! Bij aankomst in het dorp El Calafate, zagen we het ruime aanbod aan excursiemogelijkheden om de gletsjer te bezoeken. Wij kozen voor een minitrekking, een complete dagtour met verschillende activiteiten: wandelen, varen en een ice-hike.

Onze ochtend startte met een bezoek aan het nationale park Los Glaciares. Er is een wandelpad met diverse platformen aangelegd, wat je vanuit verschillende hoeken zicht op de gletsjer geeft. Bij onze eerste aanblik op de gletsjer kijken we elkaar verwonderd aan, wat een gigantische ijsmassa ligt er voor ons. De grootte, de ijsmassa, de hoge pieken, de witte en blauwe kleuren, wat een natuurfenomeen! Af en toe breekt er een enorm stuk ijs af van de gletsjer dat met een enorme klap in het water stort met een immens geluid. Het geluid van de val geeft een enorme echo. Kippenvelmoment!

Perito Moreno 1 Perito Moreno 2 Perito Moreno 3 Perito Moreno 4
Het “Zuid-Patagonische IJsveld” is na Antarctica en Groenland het grootste ijsveld en zoetwaterreserve ter wereld. De Perito Moreno gletsjer, één van de 48 gletsjers in dit gebied, verplaatst en groeit gemiddeld twee meter per dag en krimpt dus niet. Met de opwarming van de aarde verwacht men dat ook deze gletsjer zal afnemen in de toekomst, zoals de meeste gletsjers. Perito Moreno is vijf kilometer breed en gemiddeld 74 meter hoog, in totaal net iets groter dan de hele stad Buenos Aires.

Perito Moreno 5 Perito Moreno 6 Perito Moreno 7

Na twee uur zelf te hebben gewandeld over de plateaus en van diverse uitzichten te hebben genoten is het tijd om te gaan ice-hiken! Om naar de start van de ice-hike te komen, moeten we eerst naar de overkant. We gaan vanaf een haventje in het nationale park de boot op. We zien vrij snel de gletsjer weer liggen. Prachtig om de gletsjer vanaf de boot te kunnen aanschouwen. Zodra we de boot uit zijn, lopen we richting de zijkant van de gletsjer. We moeten nog wel even een stop maken om onze ijzers onder te binden.

Perito Moreno 8 Perito Moreno 9 Perito Moreno 10 Perito Moreno 11 Perito Moreno 12 Perito Moreno 13 Perito Moreno 14 Perito Moreno 15 Perito Moreno 16 Perito Moreno 17

Anderhalf uur lang klimmen we over de gletsjer Perito Moreno, wel even wennen met die ijzers onder. Het ijs hoor je kraken onder onze voeten, het smelt hier en daar en diverse scheuren zijn zichtbaar, dat heeft te maken met de verplaatsing van de gletsjer. Om ons heen bevindt zich een eindeloze witte ijsvlakte met blauwe ‘inhammen’. We drinken ijskoud gletsjerwater (heerlijk!) en klimmen nog iets verder omhoog op de gletsjer voor steeds nieuwe mooie uitzichtpunten. Op de weg terug  krijgen we, op de gletsjer, een glas whisky aangeboden, met hoe kan het ook anders, gletsjerijs. Zelfs Wendy lust in deze ambiance een glaasje Whisky.
Aan het eind van de tocht worden we nog getrakteerd op een prachtige ijsgrot, een inham aan de zijkant van de gletsjer. Vaak is dit niet toegankelijk, maar we hebben geluk; nu wel! Wat een prachtige heldere blauwe kleuren en wat een wonderbaarlijke massa van ijs en ijskristallen.

Perito Moreno 18 Perito Moreno 19 Perito Moreno 20 Perito Moreno 21 Perito Moreno 22 Perito Moreno 23 Perito Moreno 24 Perito Moreno 25
Als de ijzers afgaan, balen we even dat het voorbij is, dit is één van de gaafste dingen die we ooit hebben gedaan op reis. Na al die wandelingen in Patagonië is het tijd om een wasserette op te zoeken in El Calafate, we zijn inmiddels al een maand onderweg. Tijd om ons te richten op de volgende bestemming(en), maar eerst nog even nagenieten van dit bizarre spektakel. Wat was dit ongelofelijk mooi en gaaf om te doen, fenomenaal!

Perito Moreno 26 Perito Moreno 27 Perito Moreno 28

1. Margon:
    11 maart 2018
    Mooi!! Wij hebben in Ijsland op een gletsjer gelopen met spikes indrukwekkend he?
    Geniet !
  2. Harm:
    Indrukwekkend mooi !!
  3. Marjan:
    11 maart 2018
    Wat een schitterende foto’s weer, zo mooi!
  4. Angela:
    Wauw mooi. Lijkt mij ook heel gaaf. Hilko die zelfs een handstand doet 😛
  5. De Zoomertjes:
    Fantastisch. Wat een avontuur! Zo mooooiiii. 😘
  6. Arnoud:
    12 maart 2018
    Whiskey! ;-)

Spoiler Alert: Jan is de Mol...
  7. Pascal:
    12 maart 2018
    Cool!! 😀Lekker zo’n glaasje 👌.