Roadtrippen in Costa Rica: ¡Pura Vida!

16 juni 2018 - San José, Costa Rica

Na het reizen door Zuid Amerika, voornamelijk met de bus en het vliegtuig, hadden wij zin in een ander avontuur. En als er één land geschikt is voor een toffe roadtrip dan is dat wel Costa Rica. De afstanden zijn niet te groot, de wegen zijn (bijna) overal goed en de natuur is indrukwekkend.

Costa Rica zit vol met mooie nationale parken met gigantisch veel dieren en mooie planten. Het is één van de groenste landen ter wereld en meer dan 30% van Costa Rica is beschermd natuurgebied. Bij het maken van onze reisroute moesten we ook wel even goed nadenken, we kunnen namelijk niet alle nationale parken bezoeken.

Vanuit Cartagena in Colombia vliegen we naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. San Jose is niet een hele leuke stad en we besluiten er dan ook maar één nachtje te verblijven, omdat we ’s avonds pas laat aankomen. De volgende ochtend halen we onze huurauto op voor de eerste vijf dagen. We huren een 4x4, een Suzuki Jimny. We gooien de spullen achterin de jeep, we doen boodschappen voor de eerste dagen en gaan op pad. Het ideale van een eigen auto is dat we vrij zijn om te gaan en staan waar en wanneer we willen. Vanuit San Jose rijden we naar het Noorden naar het stadje La Fortuna, hier slapen we de eerste nachten bij een oude man thuis, het doet ons denken aan het huis van Hilko’s opa Pijl.

In de buurt van La Fortuna bevindt zich het Arenal National Park. Kenmerkend voor dit park is de gigantische vulkaan, die zorgt voor een mooi (uit)zicht. We nemen de tijd en we wandelen op twee dagen door dit park. We zijn nog geen vijf minuten binnen en we worden al verrast door de eerste toekan die ons zit op te wachten. Het enige nadeel is dat het momenteel regenseizoen is in Costa Rica, dit houdt in dat we in de ochtend vroeg op pad moeten, want je kan de klok er op gelijk zetten dat het om 13.00 uur begint met regenen.

Costa Rica 1 Costa Rica 2 Costa Rica 3 Costa Rica 5 Costa Rica 6 Costa Rica 7 Costa Rica 8 Costa Rica 9 Costa Rica 9 . 2 Costa Rica 9 . 3 Costa Rica 10 Costa Rica 11 Costa Rica 12 Costa Rica 13

Vanuit La Fortuna rijden we verder naar het Monteverde Cloud Forest Reserve. Het Monteverde Cloud Forest is één van de meest populaire parken van Costa Rica en zoals je bij de naam verwacht, ligt het voornamelijk in de wolken en de mist. Letterlijk is het een nevelwoud. De bomen zitten vol met mos en dit in combinatie met de mist geeft een bijzonder mysterieus gezicht.

Costa Rica 14 Costa Rica 15 Costa Rica 15 . 2 Costa Rica 15 . 3 Costa Rica 15 . 4 Costa Rica 16 Costa Rica 17 Costa Rica 18 Costa Rica 19 Costa Rica 19 . 2 Costa Rica 20  Costa Rica 22 Costa Rica 21

Na deze vijf dagen verruilen wij onze Suzuki Jimny voor een wat groter exemplaar. Tijdens onze voorbereiding voor Costa Rica vinden we een bedrijf dat 4x4 auto’s verhuurd voorzien van een daktent, kampeeruitrusting, hangmatten en meer. We besluiten om voor tien dagen een Toyota Hillux pickup truck te huren, veel groter is er niet. Met de auto hadden we alle vrijheid, konden overal waar we wilden (wild) kamperen, konden door de modderigste en hobbeligste wegen rijden en reden we met de pickup door allerlei rivieren heen, wat een gave ervaring weer!

Omdat we met deze Toyota Hillux nog vrijer zijn, besluiten we vooraf om de route open te laten en maar te zien waar we zin in hebben en wat er op ons pad terecht komt. Wat we wel weten is dat we het Zuidelijke deel van Costa Rica gaan ontdekken, iets meer strand en iets minder regen dan in het Noorden.

De eerste nacht slapen we bij Playa Hermosa, via een tip van het verhuurbedrijf komen we terecht bij Bowies Place. Dit is eigenlijk niet meer dan een restaurant aan het strand. De eigenaar is zo vriendelijk om ons te laten slapen in zijn achtertuin en biedt zijn faciliteiten in zijn eigen huis aan. We hebben de tent nog niet opgezet en er komt me toch een grote regenbui over. Even zijn we bang dat de tent het al na de eerste nacht begeeft, maar gelukkig is alles droog gebleven. In de ochtend klappen we tent weer in en rijden een stuk Zuidwaarts.

Costa Rica 23

Aan de Pacific Coast vind je het nationaal park Manuel Antonio. Dit is het kleinste nationale park van Costa Rica, maar ook het meest toeristische. We wandelen hier een ochtendje rond, maar gaan snel weer op pad. Dit erg toeristische is niet waar wij naar op zoek zijn, het is net een openlucht-dierentuin.

Costa Rica 24 Costa Rica 25 Costa Rica 26

Wij zijn toe aan een paar dagen strand, daarom slapen we de komende twee nachten op verschillende strandjes. Het ideale aan Costa Rica is, dat je overal je auto kunt neerzetten en mag (wild) kamperen. ’s Avonds koken we op ons meegenomen gasstelletje en genieten van de zonsondergang. We zijn inmiddels al aardig getraind in het opzetten en afbreken van de daktent en de luifel, dat we in een paar minuten zijn geïnstalleerd of hebben opgeruimd.

Costa Rica 27 Costa Rica 27 . 2 Costa Rica 28 . 2 Costa Rica 28 Costa Rica 28 . 1

Na drie nachten wildkamperen, ons te moeten wassen in de zee en het naar de wc gaan met een schepje op het strand zijn we toe aan een camping. In Puerto Jiménez komen we terecht op een kleine camping, maar wat is het heerlijk om weer even (koud) te douchen en naar een normale wc te kunnen. We parkeren de auto dichtbij het water en zetten de tent op. De eigenaar van de camping maakt een grapje, althans dat denken wij, dat we onze auto wel erg dichtbij de krokodillen hebben neergezet, maar dat we ons geen zorgen hoeven te maken omdat ze toch geen Nederlanders eten. Maar dan… We liggen ’s avonds in ons tentje en horen de eigenaar opeens roepen; ¡Chico Vamos! We kijken een beetje verbaasd uit onze tent en zien opeens vijf meter naast ons een reusachtige krokodil liggen… Slik! Dan loop je midden in de nacht toch iets minder op je gemak naar de wc.

Costa Rica 29 Costa Rica 30 Costa Rica 31

Vanaf Puerto Jiménez rijden we verder naar Drake Bay. Onderweg komen we nogal wat riviertjes tegen die we moeten doorkruisen. De één wat dieper dan de ander. Om te testen of de auto er wel door kan op sommige plekken moest Wendy de auto uit om eerst zelf door het water heen te lopen. In Drake Bay zijn we voornamelijk voor één ding: duiken op Caño Island. Heerlijk om na een tijdje onze duikflessen weer op onze rug te doen en in het water te springen.

Costa Rica 32 Costa Rica 33 Costa Rica 33 .1 Costa Rica 34

Inmiddels zijn we al aardig in het Zuiden van Costa Rica, maar omdat we naar het bekende Corcovado Nationale park willen moeten we naar het meest Zuidelijkste puntje rijden. De eerste nacht slapen we in Cabo Matapalo, we merken dat we steeds meer de bewoonde wereld uit rijden. De wegen worden slechter, zeg maar gerust slecht, enorm hobbelig en we hebben beide geen bereik meer, altijd handig zo’n lokaal 3G-kaartje 😉. Uiteindelijk zetten we de auto neer bij een verlaten strandje met in de verste verte geen mensen te bekennen. Onze avonden in Costa Rica zijn erg kort, om 18:30 uur is het namelijk donker en komen de muskieten om het hoekje kijken, dus we worden gedwongen vroeg te gaan slapen. Één voordeel van vroeg naar bed gaan, is dat we ’s ochtend om 06:00 uur al buiten onder onze luifel een bakje koffie zitten te doen. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders. Iedere ochtend worden we al vroeg gewekt door de papagaaien boven ons hoofd. Het zijn prachtige dieren…maar het geluid dat ze produceren is niet om aan te horen.

Costa Rica 35 Costa Rica 35 . 1 Costa Rica 36 Costa Rica 37 Costa Rica 38 Costa Rica 39 Costa Rica 39 . 2

Onze voorlaatste stop is Carate. Vanaf hier hebben we een excursie geboekt naar het Corcovado Nationale Park. Ze zeggen dat dit de meest biodiverse plek op aarde is en alleen daarom is het park al een bezoek waard. Om bij de ingang van het park te komen moeten we eerst een uur wandelen over het strand. Overal vliegen de felgekleurde papagaaien over ons hoofd en om de zoveel meter wandelen komen we weer een ander dier tegen. Wat een ontzettend mooi park om onze reis mee af te sluiten! We lopen dwars door het primaire bos (dat wat nog nooit gekapt is). Na een wandeling van ca. 25 km in de hitte, stappen we na een verfrissend drankje de auto weer in en rijden we terug naar Puerto Jiménez.

Costa Rica 40 Costa Rica 41 Costa Rica 41 . 2 Costa Rica 42 Costa Rica 43 Costa Rica 44 Costa Rica 45 Costa Rica 46 Costa Rica 47 Costa Rica 48 Costa Rica 49 Costa Rica 50

Voor onze laatste overnachting met de jeep moeten we een stuk Noordelijker rijden om morgen onze auto op tijd in San Jose af te leveren. Per toeval komen we weer terecht bij een verborgen pareltje aan het strand. Voor de laatste keer zetten we onze tent op en we genieten onder het genot van een koud pilsje van de mooie zonsondergang.

Costa Rica 51 Costa Rica 52 Costa Rica 53 Costa Rica 54 Costa Rica 55 Costa Rica 56

De afgelopen tien dagen met onze ‘4x4 kampeertruck’ hebben we ontzettend genoten. Het was heerlijk om in alle vrijheid te reizen, te slapen op prachtige en afgelegen plekken, te rijden op soms wat spannende stukken, maar bovenal te genieten van de mooie natuur van Costa Rica.
Wat is het land groen en wat zijn wij bevoorrecht om samen zo’n mooi avontuur te beleven!

Zoals ze hier in Costa Rica zeggen: Pura Vida! Het pure leven!

Pura Vida in beeld, zie hier onze video! http://travelthedream.reislogger.nl/video/roadtrippen-costa-rica.38007

1. Cathy:
    17 juni 2018
    Wat maken jullie een geweldig reis en wat is het leuk om op deze manier een stukje mee te reizen!
  2. Nico:
    17 juni 2018
    Weer een mooi verhaal. Op naar het volgende avontuur.
  3. Angela:
    17 juni 2018
    Leuk, weer eens wat anders..natuur en dieren. Hilko kon zijn geluk op met de vogels 📸
    Leuk filmpje weer, dat Hilko opeens uit de hangmat komt 😂
  4. Gertjan:
    17 juni 2018
    Ziet er gelikt uit. Geweldige ervaring weer.
  5. Pascal:
    Gaaf verhaal weer hor! Greetz from Portugal
  6. Evert:
    18 juni 2018
    Waanzinnige avonturen Hilko en Wendy! Super leuk om jullie leven zo te volgen! Inmiddels spreken jullie zeker wel vloeiend Spaans? Geniet nog van jullie avontuur. Steken jullie nog over richting Azië? Enjoy!
  7. De Zoomertjes:
    18 juni 2018
    Prachtig zeg!!! Wat avontuurlijk zo lekker samen met je eigen huisje op pad en wat een super mooie natuur daar. Ik herken de kikkertjes en hagedisjes, die rennen bij ons thuis in het paludarium. ;)
  8. Mark:
    Mooi avontuur! Leuk!!