Wijn: Argentinië versus Chili

16 maart 2018 - Santiago, Chili

Na het natuurgeweld in Patagonië vonden wij het tijd worden om ons te gaan verdiepen in de Argentijnse wijn. Vanuit El Calafate vliegen we naar de wijnhoofdstad van Argentinië: Mendoza. Mendoza is een grote stad met veel winkels en parken maar wij zijn hier eigenlijk maar voor één ding: het proeven van wijn.

Je kunt wijn gaan proeven met een georganiseerde tour, maar wij kiezen ervoor om zelf op pad te gaan met de fiets. Vanuit het centrum van Mendoza pakken we de bus naar Maipú, het centrum van de wijnstreek. Het leuke van dit gebied is dat ze niet allemaal wijn als specialiteit hebben. Zo zijn er ook bodega’s die bier, olijven of zelfs chocola produceren.

De buschauffeur gooit ons voor de deur af bij mr. Hugo, hier huren wij onze fietsen en krijgen een plattegrond mee. We willen graag meerdere wijngaarden bezoeken dus stippelen snel onze route voor de dag uit en springen op de fietsen.

We besluiten om eerst naar de het eind van de wijnroute te fietsen, om hopelijk hiermee de drukte van andere fietsers te voorkomen. De eerste wijngaard die we bezoeken ziet er prachtig uit. Eenmaal binnen, voelt het toch niet zo goed aan als dat het er van buiten uit ziet. We besluiten daarom om weer op onze fietsen te springen en door te fietsen naar een andere bodega. Per toeval komen we hierdoor uit bij bodega Tempus Alba. Het straalt een rustige sfeer uit en we besluiten om hier te lunchen. Om alvast in de stemming te komen bestellen we ons eerste glas rosé. Na de lunch hebben we hier onze eerste proeverij. We proeven een Merlot, Syrah, Malbec, Tempranillo en een blend. Hilko vliegt nog een rondje over de wijngaard met de drone (met toestemming) en we vervolgen onze fietsroute. De video is toegevoegd aan de collectie: http://travelthedream.reislogger.nl/video

Mendoza 1 Mendoza 2 Mendoza 3 Mendoza 3.1 Mendoza 4

We stoppen vervolgens bij een olijfgaard voor een proeverij van diverse soorten olijfolie en balsamicoazijn, verrassend lekker en divers, we hebben zeker een paar favorieten. We sluiten onze proeverij dag af bij Bodega Di Tomasso, een kleinschalige boutique wijngaard, waar we een wijntje proeven van de druif Torrontes (we waren beiden niet echt onder de indruk) en twee Malbecs, een ‘jonge’ (6 maanden in stalen vaten) en een ‘reserve’ (12 maanden op houten vaten).

Mendoza 4.1 Mendoza 5 Mendoza 6 Mendoza 7 Mendoza 8 Mendoza 9 Mendoza 10

Na een aantal dagen volop de toerist uithangen is niets zo lekker als even relaxen en afkoelen. We bouwen tijdens onze reis af en toe een rustdag in en we besluiten dit keer een dagje te relaxen in een lokale spa met verschillende hot pools / natuurlijke zwembaden. Er zijn verschillende warme en koude baden en natuurlijk genoeg plek om lekker te zonnen. De spa ligt midden in de natuur, een echte oase. In de spa staan mensen zich in de smeren met modder en natuurlijk kunnen wij niet achterblijven. Terwijl we onze modder laten opdrogen vragen we ons toch sterk af, waar dit eigenlijk goed voor is? Degene die dit ooit verzonnen heeft zal er vast hard om lachen.

Mendoza 11 Mendoza 12 Mendoza 13 Mendoza 14 Mendoza 15

Een dag later vertrekken we per bus van Mendoza naar de hoofdstad van Chili, Santiago. We sluiten hiermee ook ons avontuur door Argentinië af, maar wel met een fantastisch hoogtepunt (letterlijk). We rijden in zeven uur van Mendoza naar Santiago en we doorkruisen de hoge bergen van de Andes. Wat een spectaculaire reis, dit is al een excursie op zich. Wat een bergen en wat een hoogte. Na vele haardspeldbochten omhoog en naar beneden zijn we door het Andesgebied heen en rijden we aan het eind van de middag Santiago in, onze laatste bestemming in Chili.

Route Mendoza - Satiago 1Route Mendoza - Satiago 2

In Santiago besluiten we door te stad te gaan wandelen. We bezoeken het historisch museum, gaan lunchen op de lokale vismarkt en willen nog even het paleis bezoeken. Tot onze verbazing zien we dat alle toegangswegen zijn afgezet en staat overal politie. Na wat navraag te doen, horen we dat precies vandaag de wisseling van de president van Chili gaande is in Santiago en voordat we het door hebben zitten we midden in een fanfare naar het paleis toe.

Santiago 1 Santiago 2 Santiago 3 Santiago 4 Santiago 5 Santiago 5.1
Chili staat bekend om wijnen uit de ‘nieuwe wereld’.  Om de Chileense wijn met de Argentijnse wijn te vergelijken hebben we voor één dag een auto gehuurd om de wijngaarden tussen Santiago en Valparaiso te bezoeken, de Casablanca valley. We rijden de drukke stad uit om vervolgens door een prachtige vallei te rijden.

Santiago 6

We komen uit bij de eerste wijngaard en wijnhuis; Vina Indormita. Dit moderne wijnhuis ligt op een heuvel, wat ons prachtig uitzicht geeft over de wijnvelden. We hebben geluk en kunnen precies aansluiten voor een rondleiding. Hier krijgen we uitleg over het proces van wijn maken met aansluitend een wijnproeverij.

Santiago 7 Santiago 8 Santiago 9 Santiago 9.1 Santiago 10 Santiago 11

Na de wijnproeverij besluiten we te blijven lunchen in het restaurant van Indormita met prachtig uitzicht op de wijngaarden en de vallei. We bestellen een glaasje bubbels om te vieren dat we het naar ons zin hebben, er is altijd wel een goede reden te vinden. We zitten lekker te kletsen en te eten waardoor we bijna de tijd vergeten. We hebben namelijk om 15.00 uur nog een afspraak staan bij een ander wijnhuis; Loma Larga. Snel afrekenen, de auto in en op naar de volgende bestemming.

Santiago 11.1 Santiago 12 Santiago 14

We komen aan bij een oude boerderij, met gigantisch veel hectare grond. We krijgen een rondleiding door de wijnvelden en het gehele wijnproces. Na afloop staat er midden in de tuin een tafel gedekt waarbij we ook weer vier wijntjes proeven. Na twee dagen wijnproeven kunnen wij voor onszelf zeggen dat we meer fan zijn van de Chileense wijn dan van de Argentijnse, voor zover we kunnen beoordelen uiteraard.

Santiago 15 Santiago 16 Santiago 17 Santiago 18 Santiago 19

Voordat we terugrijden naar Santiago, rijden we nog een klein stukje door naar de grootste havenstad van Chili, Valparaiso, een kleurrijke havenstad, gebouwd op hoge bergen en heuvels. We rijden naar een uitkijkpunt, maar onze gehuurde auto heeft het zwaar in de steile heuvels. Aan het eind van de dag zijn we weer terug in Santiago en maken we ons op voor een lange reis naar onze volgende bestemming;  de Galapagos eilanden (Ecuador). Stay tuned…

Santiago 20

1. Angela:
    17 maart 2018
    Lekker even genieten..wijntje erbij 🍷 enjoy
  2. Mark:
    17 maart 2018
    Ideaal plaatje! Mooi weer, lekker eten en een borrel er bij 👌🏼
  3. Harm:
    17 maart 2018
    Dat is heerlijk genieten !!
  4. Alita:
    19 maart 2018
    Oh, wat ziet dat er allemaal leuk uit! Ik geniet echt van jullie mooie (natuur)foto's en ik vind het elke keer weer een feest om jullie uitgebreide verslag van alle belevenissen te lezen. Ik kijk al weer uit naar het volgend verslag!
  5. De Zoomertjes:
    26 maart 2018
    Ik zie wel dat jullie weinig ontberingen hebben, jullie zien er echt super goed uit. Lekker genieten van eten en wijntjes!