Het zuidelijkste puntje ter wereld

3 maart 2018 - Ushuaia, Argentinië

Het tempo zit er goed in, want na drie dagen Buenos Aires zijn we richting het einde van de wereld gevlogen: Ushuaia. Een redelijk klein stadje, waar je eigenlijk alleen komt als je op de boot richting Antarctica wilt stappen. Toch is Ushuaia zeer geliefd bij backpackers, dat zien we meteen om ons heen. Als je geen afritsbroek en wandelschoenen aan hebt, hoor je er niet bij. Overal komen we mensen tegen die lang op reis zijn, mensen die een paar weken op vakantie zijn, is meer een uitzondering. Uit nieuwsgierigheid hebben wij nog even gekeken voor een last minutes naar Antarctica, maar helaas liet ons reisschema (lees budget) het niet toe.

Ushuaia Ushuaia 1 Ushuaia 2

We hebben twee volle dagen in Ushuaia en die proberen we goed te benutten. We besluiten om een boottocht op het Beaglekanaal te gaan doen. We varen met een kleine boot o.a. langs de vuurtoren (het symbool van Ushuaia), zien een groep zeeleeuwen liggen en zien Pinguïns in het water zwemmen. Vanaf de boot hebben we ook een prachtig uitzicht op Ushuaia en op de omliggende bergen van zowel Argentinië en Chili. Na een wandeling over H-eiland in het beagle kanaal zetten we koers naar Ushuaia.

Ushuaia 3 Ushuaia 4 Ushuaia 5 Ushuaia 6 Ushuaia 7 Ushuaia 8 Ushuaia 9 Ushuaia 10 Ushuaia 11 Ushuaia 12 Ushuaia 13 Ushuaia 14

De volgende ochtend gaan we naar het nationale park Tierra del Fuego. Om het park in te komen besluiten we om dit met een oude stoomtrein te doen; El tren del Fin del Mundo (trein van het einde van de wereld), deze brengt je over drie kilometer naar de ingang van het park. Eerlijk is eerlijk, het was best leuk, maar ontzettend toeristisch. In Tierra del Fuego kiezen wij ervoor om twee hikeroutes te nemen. De eerste is vijf kilometer lang dwars door de bossen, waarna we belanden in het zuidelijkste postkantoor ter wereld. Hier laat Hilko zijn paspoort stempelen en versturen we een kaartje… (benieuwd wanneer en of die aankomt). De man die dienst heeft is niet schuw en doet naast de stempels ook een foto van zichzelf in het paspoort. We vervolgen onze weg met een trail van acht kilometer. We lopen dwars door de mooie natuur van Vuurland. Rond 17.00 uur zijn we klaar en kunnen bijna niet meer op onze voeten staan.

Ushuaia 15 Ushuaia 16 Ushuaia 17 Ushuaia 18 Ushuaia 19 Ushuaia 20 Ushuaia 21 Ushuaia 22 Ushuaia 23 Ushuaia 24 Ushuaia 25 Ushuaia 26

Wat ons vooral opvalt in Ushuaia, is dat ze hun USP goed uitnutten. Alles is “Southernmost”.
De Zuidelijkste trein ter wereld, het Zuidelijkste postkantoor, het Zuidelijkst gebrouwen biertje…
Ushuaia is een leuk en gezellig dorp, wat eigenlijk totaal niet Zuid Amerikaans aanvoelt.

1. Angela:
    4 maart 2018
    😍 klinkt goed. Beentjes in de lucht dan maar
  2. Pascal:
    Nice!! Mooi verslag!
  3. De Zoomertjes:
    4 maart 2018
    Ook weer erg mooi daar. Aan jullie gezichten is af te lezen dat jullie volop genieten. Top! Op naar jullie volgende verslag. Xxx