Australië Roadtrip deel I

1 september 2018 - Sydney, Australië

We dromen er al een tijdje over; met een busje rijden langs de Oostkust van Australië. Laat dit nu precies zijn wat wij de afgelopen weken hebben gedaan. Australië is het land van de prachtige wilde dieren, de kangoeroes, de koala’s, het duikwalhala genaamd Great Barrier Reef en het land waar ze je aanspreken met ‘Hey Mate’. Oh ja, ook het land waar ze het gehele jaar door (kunnen) barbecueën.

Vanuit Bali in Indonesië vliegen we in 4,5 uur naar Cairns.  Zodra we uit het vliegtuig stappen voelen we de heerlijke temperatuur van de Australische winter in Queensland. We moeten wel wennen aan het feit dat iedereen hier ‘gewoon’ goed Engels spreekt, iets wat we het afgelopen half jaar niet tot nauwelijks hebben gehad. Ze zijn alleen niet allemaal verstaanbaar met hun Ozzy-accent.

De eerste twee dagen verblijven we in een gezellig hostel in het centrum van Cairns. Cairns is voor ons een heerlijke uitvalsbasis voor onze reis door Australië. Het is een rustig stadje aan de zee waar de temperatuur het gehele jaar subtropisch is. Maandag 30 juli is het zo ver, we gaan ons hotel op wielen voor de komende vier weken ophalen. Bij de verhuurmaatschappij krijgen we te horen dat we een upgrade krijgen en de nieuwste van de nieuwste camper meekrijgen. Dit vinden wij natuurlijk geen enkel probleem.

Australië Roadtrip deel I, 1 Australië Roadtrip deel I, 2

Zodra we wegrijden moeten we wel even aan het verkeer wennen. Ze rijden hier links, dus moeten we even goed uitkijken dat we niet per ongeluk op de verkeerde weghelft zitten. De laatste keer dat we links moesten rijden is al weer even geleden, dat was in 2013 in Zuid-Afrika. We slaan onze boodschappen in dan kunnen we echt beginnen aan onze roadtrip langs de Oostkust van Australië. We hebben het plan om in een maand tijd van Cairns naar Sydney te rijden, maar we hebben van te voren niets gepland en we zien dus wel waar we zin in hebben en wanneer. Heerlijk die vrijheid!

Vanuit Cairns rijden we in een kleine twee uur tijd naar onze eerste stop; Mission Beach. We rijden naar een camping die we online hebben gevonden en willen ons aanmelden bij de receptie. Helaas zit de camping al propvol. Dat hadden we niet verwacht en niet op gerekend. We horen van de eigenaar dat het momenteel erg druk is met de zogenaamde Grey Nomads: Australische gepensioneerden, die zodra ze met pensioen gaan een caravan kopen en hun eigen land gaan ontdekken. Geef deze mensen eens ongelijk😉. Wij moeten nu alleen last-minute snel op zoek naar een andere camping. Gelukkig zit er verderop nog één die nog wel plek heeft. Snel zetten we de camper neer voor onze eerste nacht en genieten van een lekker Australisch pilsje.

Australië Roadtrip deel I, 3

De eerste nacht in de camper is goed bevallen en het voelt al meteen als thuis voor ons. Bij het ontbijt zijn we wat folders aan het doorbladeren die we bij het inchecken hebben meegenomen.
Er zit er één bij van Skydiven in Mission Beach. We kijken elkaar even aan met een blik; ‘Dit is wel gaaf, zullen we dit gaan doen? Nee, never nooit!’

Australië Roadtrip deel I, 4

Toch blijft het idee van skydiven in ons hoofd hangen en we besluiten voor wat informatie naar de winkel te gaan, we zijn er nu toch. Bij het skydive centrum krijgen we van de medewerkers te horen dat als we vandaag niet gaan, we gek zijn. Het weer is perfect voor skydiven en het is een ervaring die je de rest van je leven blijft herinneren in de meest positieve zin van het woord. We kijken elkaar even angstig aan en besluiten het gewoon te gaan doen! We hoeven niet lang te wachten, want binnen één uur moeten we al terug zijn om onze spullen aan te trekken. Snel nog even een broodje en een bakje koffie en we zijn er klaar voor. Bij de winkel worden we voorgesteld aan onze Tandem-buddy/instructeur. We worden aangekleed en stappen in de bus die ons naar het vliegtuig brengt. Inmiddels zijn we al aardig stil geworden van de zenuwen, maar de crew benadrukt nog even dat de busrit naar het vliegtuig het gevaarlijkste moment van de dag is. We stappen het vliegtuig in en zodra we opstijgen worden we aan onze instructeur vastgeklikt. Op het moment dat we op 4,5 km hoogte zijn gaat de deur open. Oké, oké, het gaat nu echt gebeuren. Welke gek gaat er nou van deze hoogte naar beneden springen? Wat doen we hier? Hilko wordt naar voren geschoven en hangt met zijn benen buiten het vliegtuig. Hij probeert zicht nog vast te houden aan de stang boven zich, maar de instructeur trekt zijn handen los. 1,2,3 plof. Wendy zit nog in het vliegtuig en ziet haar man als eerste uit het vliegtuig vallen. Een heel raar en eng gevoel. Nu is het de buurt van Wendy, ook zij wordt naar voren geschoven, benen uit het vliegtuig en gaan. Beide maken we één minuut durende vrije val naar beneden. Het gevoel is onbeschrijfelijk. Je valt met een gigantische snelheid (ca. 250km/uur) naar beneden en voelt je wangen ‘flapperen’. Zodra de parachute opengaat halen we goed adem en genieten we van het uitzicht boven het Great Barrier Reef. Rechts de oceaan, links het regenwoud en daartussenin het strand waar we zullen landen. Zodra we geland zijn staan we, beide nog bomvol adrenaline, elkaar aan te kijken en te bedenken wat er zojuist is gebeurd. Zijn we zojuist echt vanaf 4,5 km hoogte uit een vliegtuig gesprongen? Wat een vliegende start in Australië!

Australië Roadtrip deel I, 5 Australië Roadtrip deel I, 6 Australië Roadtrip deel I, 7 Australië Roadtrip deel I, 8 Australië Roadtrip deel I, 9 Australië Roadtrip deel I, 10 Australië Roadtrip deel I, 11 Australië Roadtrip deel I, 12 Australië Roadtrip deel I, 13 Australië Roadtrip deel I, 14 Australië Roadtrip deel I, 15 Australië Roadtrip deel I, 15.1 Australië Roadtrip deel I, 15.2

Na ons avontuur in Mission Beach rijden we verder naar het plaatsje Townsville. Vanuit Townsville pakken we de ferry naar Magnetic Island. Hier huren we een voor een dag een knalroze topless auto á la Barbie. Magnetic Island is een fijne en relaxte plek met veel mooie baaien, maar het is ook een eiland waar je goed kunt wandelen naar uitzichtpunten. We komen onze eerste wilde koala’s tegen tussen de vele eucalyptusbomen, wat een gave dieren zijn dat. Later spotten we ook nog rock-wallabies, oftewel mini-kangoeroes. We rijden nog een rondje in onze roze bolide en aan het eind van de dag nemen we de ferry terug naar het vasteland.

Australië Roadtrip deel I, 16 Australië Roadtrip deel I, 17 Australië Roadtrip deel I, 18 Australië Roadtrip deel I, 19 Australië Roadtrip deel I, 20 Australië Roadtrip deel I, 21 Australië Roadtrip deel I, 22 Australië Roadtrip deel I, 23 Australië Roadtrip deel I, 24 Australië Roadtrip deel I, 25 Australië Roadtrip deel I, 26 Australië Roadtrip deel I, 27 Australië Roadtrip deel I, 28 Australië Roadtrip deel I, 29 Australië Roadtrip deel I, 30 Australië Roadtrip deel I, 31 Australië Roadtrip deel I, 32

Natuurlijk kunnen wij Australië niet verlaten zonder gedoken te hebben in het beroemde Great Barrier Reef. We kiezen ervoor om te gaan duiken bij één van de beste duikwrakken ter wereld: de S.S. Yongala. Dit schip is in 1911 tijdens een cycloon gezonken en is bijna een halve eeuw lang onontdekt gebleven. Het wrak is gemakkelijk te navigeren onder water en wij besluiten dan ook samen, zonder divemaster, het water in te gaan. Zodra we maar een paar meter naar beden duiken snappen we meteen waarom dit wrak bij de beste duiklocaties ter wereld hoort. Wat een plaatje. Het schip is prachtig en zit vol met koraal. Aanraken of betreden van het schip is strikt verboden, het kan je duur komen te staan, er staat een boete op van 5.000 Australische dollar. Ze beschermen dit moois goed. We maken nog een tweede duik en zweven nu vooral boven het wrak. Deze duiklocatie komt zeker binnen in onze top drie duiklocaties!

Australië Roadtrip deel I, 36 Australië Roadtrip deel I, 37 Australië Roadtrip deel I, 38 Australië Roadtrip deel I, 39 Australië Roadtrip deel I, 40 Australië Roadtrip deel I, 41 Australië Roadtrip deel I, 42

De Oostkant van Australië is omgeven door prachtige stranden. We maken dan ook geregeld een stop om te genieten van de omgeving, de uitzichten en het prachtige weer. Tijdens het rijden in Australië zien we ook veel suikerbietplantages en de daarbij horende branden.

Australië Roadtrip deel I, 33 Australië Roadtrip deel I, 34 Australië Roadtrip deel I, 35

Vanuit het plaatsje Airlie Beach gaan we de wonderen van de Whitsundays ervaren. We gaan een dag aan boord van de Camira, een grote paarse catamaran. Het weer is goed en de wind zit mee.
We zeilen door het azuurblauwe water van de Whitsunday-eilanden, snorkelen in het binnenrif van het great barrier reef en hebben een stop op White Heaven Beach. We begrijpen meteen waarom dit strand het mooiste strand van Australië is. Wat een mooi, fijn en wit zand. Heerlijk!

Australië Roadtrip deel I, 43 Australië Roadtrip deel I, 44 Australië Roadtrip deel I, 45 Australië Roadtrip deel I, 46 Australië Roadtrip deel I, 47 Australië Roadtrip deel I, 48 Australië Roadtrip deel I, 49  Australië Roadtrip deel I, 51 IMG_4904 (2) Australië Roadtrip deel I, 52 Australië Roadtrip deel I, 53 Australië Roadtrip deel I, 54 Australië Roadtrip deel I, 55

Als wij denken aan Australië denken wij aan koala’s en kangoeroes. Kangoeroes hebben we tot dusver nog niet gezien, maar gelukkig kwam daar snel verandering in. Vanuit Airlie Beach rijden we Zuidelijk naar Town of 1770 en Agnes Water. Twee kleine plaatsjes waar een heerlijke sfeer hangt. Voor de nacht hebben we een leuke plek gevonden, we slapen bij een Kangaroo Sanctuary. Het zit er vol met kangoeroes, die niet bang zijn voor mensen. Wat een geweldige beesten! We observeren deze tweevoeters aandachtig en we zien dat ze graag wat extra aandacht krijgen.

Australië Roadtrip deel I, 56 Australië Roadtrip deel I, 57 Australië Roadtrip deel I, 58 Australië Roadtrip deel I, 59

Gedurende de eerste twee weken in Australië zijn we al verliefd geworden op het land, de natuur en op onze camper. Alles is goed geregeld, in alle parken staan barbecues ter beschikking, overal kun je (gratis) parkeren, alles is lekker ruim opgezet en het voelt heerlijk relaxed. Vanuit Agnes Water rijden we verder Zuidwaarts richting Sydney, maar hierover meer in ons volgende blog. De eerste 2000 km zitten er op.

Voor beelden van ons Australië avontuur zie deze link! https://travelthedream.reislogger.nl/video/australie-roadtrip-deel.41472

1. Angela:
    1 september 2018
    Wauw geweldig.. wat een land😍
    Foto van die koala, de kangoeroes en die stranden💓
    Skydiven hadden jullie niet lang na te denken gelukkig 😱 gelijk gaan, gaaf zeg

Veel plezier
  2. Marjan:
    1 september 2018
    Wat mooi allemaal, snap helemaal dat jullie daar zo enorm genieten 😍 Schitterende foto’s en film vanaf allereerste moment met kippenvel zitten bekijken. Wat een mooie ervaring 👍🏼👍🏼 En zoals ik al eerder zei, stoer hoor dat jullie uit een vliegtuig gesprongen zijn (maar goed dat ik het niet van tevoren wist 😜😰). Veel plezier nog xxxx
  3. Elleke:
    1 september 2018
    Fantastisch blog! We volgen jullie op de voet! Geweldig wat jullie samen meemaken! Memories for life!!! Xx
  4. Harm:
    1 september 2018
    Super mooi verhaal en foto’s ! Wat een reis !
  5. Marjolein van der Veen:
    1 september 2018
    Wauw!!! Super weer om alles te lezen en te zien. Dikke kus
  6. Robert:
    1 september 2018
    Tof verhaal weer Hilko en Wendy!
  7. Joeri:
    2 september 2018
    Ziet er helemaal super uit! Heel cool avontuur, nu weer op naar de volgende mooie plekken van de wereld! Heel veel plezier samen 😘
  8. Cathy:
    2 september 2018
    Zo super leuk om alles te lezen! Wat een geweldige reis.... en goed dat jullie dat skydiven hebben gedaan, dat vergeet je echt nooit meer!
  9. Marian van der Veen:
    3 september 2018
    Super ervaringen
    Wat een geweldige reis maken jullie
    Ook toepasselijke muziek bij de film
    Xxx
  10. Mark:
    5 september 2018
    Heel gaaf weer Hil en Wen!