Change of Plans: Mexico, Belize & Guatemala

1 juli 2018 - Guatemala-Stad, Guatemala

Dat dingen op reis soms anders gaan dan gepland, dat wisten we en daar waren we op voorbereid, maar de afgelopen weken stonden voor ons vooral in het teken van onze plannen omgooien, schakelen en doorgaan. Ons eerste plan was om vanuit Colombia door te reizen naar Nicaragua. Helaas heeft de gewijzigde situatie en de verslechterde veiligheid in het land ons doen besluiten om ons ticket naar Nicaragua om te boeken, we besluiten om nu eerst Costa Rica te gaan bezoeken. Door de enthousiaste verhalen van andere reizigers die we onderweg zijn tegengekomen, lijkt het ons leuk om Nicaragua te vervangen voor Guatemala en dan vanuit daar naar de USA te vliegen voordat we de oceaan overgaan.

Zo gezegd, zo gedaan: ons ticket boeken we om van Managua, Nicaragua naar San Jose, Costa Rica en we boeken nieuwe tickets van Costa Rica naar Guatemala City.

Zondag 3 juni, we zijn op de luchthaven en wachten om te gaan boarden voor onze vlucht naar Guatemala City. Nog geen vijf minuten voor het boarden horen we opeens allerlei mensen in de rij erg luid praten en vragen stellen aan de grondstewardessen. We kijken elkaar aan en hebben het idee dat er iets mis is… We horen vooral in het Spaans het woord ‘Cancelado’ vaak vallen…
Oeps, dat kunnen wij ook wel verstaan. We vragen het na en inderdaad, onze vlucht is geannuleerd. Er is een vulkaan uitgebarsten in Guatemala, waardoor de luchthaven dicht is door de vulkaanas. We gaan dus niet naar Guatemala vandaag.  We worden teruggeleid door de immigratie en we kunnen onze tassen weer ophalen van de bagageband. Opeens staan we weer (of nog steeds) in San Jose. We boeken snel een hotel voor de nacht en gaan bedenken wat onze vervolgstappen gaan worden.

Na wat bellen met de luchtvaartmaatschappij kunnen we ons ticket omboeken naar een dag later, laten we dat maar doen, we hebben al wat activiteiten en hotels geregeld in Guatemala, dus verliezen we slechts één dag. Toch vragen we ons ’s avonds nog even af of we niet beter onze plannen kunnen aanpassen en onze route compleet moeten omgooien?

Een dag later is de situatie in Guatemala nog niet verbeterd, de luchthaven is nog steeds gesloten en ook vandaag wordt ons ticket geannuleerd. Eigenlijk zijn we best opgelucht, we willen nu eigenlijk niet in een rampgebied zitten. De president van Guatemala roept de noodtoestand uit en last drie dagen van nationale rouw in.

We reizen voor ons plezier en doen wat we leuk vinden, dus besluiten dan ook om andere opties te gaan bekijken. We besluiten uiteindelijk om ons hart te volgen en we boeken voor twee dagen later vliegtickets naar Cancún, Mexico.

Vanuit Cancún, pakken we de bus naar het stadje Tulum. Tulum is een relaxt stadje met een fijne sfeer en veel gezellige en lekkere eettentjes. Precies waar we naar op zoek waren, we zijn blij met onze keuze, wat een leuke wending, het had vast zo moeten zijn. Ons hostel verhuurt fietsen en we gaan dan ook twee dagen op pad met de fiets. We zitten ‘s ochtends al vroeg op de fiets, zodat we de ergste warmte en drukte voor zijn. Onze eerste stop is bij de Gran Cénote, een paar kilometer buiten Tulum. De cénote is een waanzinnig mooi natuurverschijnsel met kraakhelder (koud) water, waar we goed in kunnen snorkelen. Na het snorkelen relaxen we wat op het naastgelegen grasveldje en eten wat quesedillas. Vervolgens springen we weer op de fiets en rijden naar de Maya-ruïnes van Tulum. Deze ruïnes zijn uniek, omdat ze direct aan de zee gelegen zijn. Het is erg warm om door de ruïnes heen te lopen, maar het was zeker de moeite waard.

Mexico Belize Guatemala 1.2 Mexico Belize Guatemala 1 Mexico Belize Guatemala 2 Mexico Belize Guatemala 3 Mexico Belize Guatemala 4 Mexico Belize Guatemala 5 Mexico Belize Guatemala 6 Mexico Belize Guatemala 7 Mexico Belize Guatemala 8 Mexico Belize Guatemala 9 Mexico Belize Guatemala 10 Mexico Belize Guatemala 11 Mexico Belize Guatemala 12 Mexico Belize Guatemala 13 Mexico Belize Guatemala 14 Mexico Belize Guatemala 15 Mexico Belize Guatemala 16 Mexico Belize Guatemala 17 Mexico Belize Guatemala 18 Mexico Belize Guatemala 19 Mexico Belize Guatemala 20 Mexico Belize Guatemala 21

’s Avonds gaan we het uitgaansleven van Tulum ontdekken met een Scandinavisch stel dat we eerder die middag hebben ontmoet bij de Gran Cénote. We drinken lekkere mojitos en we doen dansjes op de Zuid-Amerikaanse muziek. Om een uur of 03.00 taaien we af, een prima stapavondje.

Mexico Belize Guatemala 22 Mexico Belize Guatemala 23

Na een paar dagen in Tulum pakken we de bus naar het wat Zuiderlijker gelegen plaatsje Bacalar. Bacalar is wat ons betreft nog een verborgen parel in Mexico en nog niet ontdekt bij het massatoerisme. Er heerst een rustige vibe, vriendelijke mensen en het dorp heeft veel eetmogelijkheden. Bacalar ligt aan het gelijknamige gigantische heldere zoetwatermeer. Het water heeft door de verschillende dieptes in het meer zeven kleuren blauw, wat een magisch effect geeft.

Om dit prachtige meer op een leuke manier te ontdekken hebben wij voor een dag een zeilboot gehuurd. We varen ca. vier uur over het meer en zwemmen op de meest mooie en afgelegen plekjes.

Mexico Belize Guatemala 24 Mexico Belize Guatemala 25 Mexico Belize Guatemala 26 Mexico Belize Guatemala 27 Mexico Belize Guatemala 28 Mexico Belize Guatemala 29 Mexico Belize Guatemala 30

Aan het eind van deze maand ‘moeten’ we in Guatemala zijn, voor onze vlucht naar Los Angeles, USA. Aangezien we onze reisroute opnieuw hebben bepaald, hebben we ervoor gekozen om vanaf Mexico via Belize te kunnen reizen naar Guatemala.

Eigenlijk zijn we in Belize maar voor één ding, het duiken in de wereldberoemde “Great Blue Hole”, stiekem een natte droom van iedere PADI duiker. Om daar te kunnen duiken varen we vanaf het vaste land van Mexico naar het eilandje Caya Caulker in Belize. Caya Caulker is een ontzettend klein eiland, zonder wegen en auto’s. Het motto is “Go Slow” en dit merken we ook aan alles. Iedereen loopt op blote voeten, zit lekker te chillen en heeft zeker geen haast. Het eiland is zo “Go Slow”, dat als we uit eten gaan, zelf ons drinken uit de koelkast moeten halen en na het eten onze borden in de keuken moeten zetten.

Mexico Belize Guatemala 31 Mexico Belize Guatemala 32 Mexico Belize Guatemala 33

De volgende ochtend staan we om 05.30 uur met onze duikspullen klaar bij de duikschool. Snel ontbijten we wat en om 06.00 uur zitten we op de speedboot. Om bij de Blue Hole te komen moeten we ruim twee uur varen over open zee. De zee is vandaag niet rustig en we zijn al bijna moe voordat we bij de Blue Hole aankomen. We krijgen een uitgebreide briefing van onze divemaster voordat we het water inspringen.

Het mooiste van de Blue Hole, de stalagmieten en stalactieten liggen op 40 meter diepte, een diepte die wij nog nooit hebben gehaald. Ondanks onze ruime duikervaring vinden wij deze duik best spannend.  We springen in het water en dalen snel af. Binnen drie minuten zijn we op 40 meter en slalommen we langs de stalagmieten en stalactieten die meer dan vijf keer groter zijn dan wijzelf. Het is een bijzonder natuurfenomeen om te aanschouwen onder water. Het is donker en we zijn zo diep, we kunnen/mogen maar acht minuten op 40 meter blijven, we moeten dus al weer snel omhoog. Van te voren hadden we al gehoord dat de één het duiken in de Blue Hole fantastisch vindt en de ander vindt het enorm tegenvallen. Dit was bij ons ook het geval. Hilko was enorm onder de indruk van de duik en Wendy vond het wat tegenvallen. Gelukkig hadden we naast deze duik in The Blue Hole nog twee andere duiken bij het omringende koraal.  Het koraal was werkelijk prachtig, de vissen kleurrijk, deze duiken komen zeker hoog in ons lijstje van onze beste duikplekken. Qua tijdsplanning hebben we het precies goed getimed. We zijn er namelijk op het moment dat het kreeftenseizoen wordt geopend. Deze mogelijkheid laten we niet voorbij gaan om 's avonds heerlijk kreeft te eten.

Mexico Belize Guatemala 34 Mexico Belize Guatemala 35 Mexico Belize Guatemala 36 Mexico Belize Guatemala 37 Mexico Belize Guatemala 38 Mexico Belize Guatemala 39 Mexico Belize Guatemala 40 Mexico Belize Guatemala 41 Mexico Belize Guatemala 43 Mexico Belize Guatemala 42

Na Belize is het alsnog tijd om Guatemala te gaan ontdekken, niet de route die we in de eerste instantie hadden bedacht, maar we bezoeken de plaatsen Flores en Antigua. Vanuit Caye Caulker pakken we de veerboot naar Belize City, waarna we de bus zullen pakken naar Guatemala. Bij aankomst in de haven van Belize City staat er iemand met een bordje met onze naam erop “op ons te wachten”. Vreemd, we hebben helemaal niets geregeld. Hilko besluit eens te vragen hoe hij aan onze naam komt. Via Melanie zegt hij, want hij moet ons naar de luchthaven brengen, toch? Een wilde gok dus, onze naam zal wel ergens van de passagierslijst zijn doorgegeven, hoezo privacy? We bedanken hem vriendelijk, maar we vinden onze eigen weg wel. Gelukkig zijn we aardig bereist, maar hoe veel of hoe vaak je ook reist, het blijft toch vreemd als je ineens je eigen naam geheel correct gespeld ziet staan, terwijl je niks hebt geregeld. We lopen de haven uit richting de terminal van de bus. Hilko kijkt nog even een potje WK voetbal in het kantoortje, en een uurtje later zitten we in de bus naar Guatemala.

Mexico Belize Guatemala 44

De grensovergang gaat soepel en we komen binnen vijf uur aan bij het plaatsje Flores, een klein eilandje met gekleurde huizen, een fijne sfeer en het meer “Lago de Peten Itza”. Flores is de ideale uitvalsbasis om de wereldberoemde Maya tempels van Tikal te bezoeken. Tikal is een must-see in Guatemala. Midden in het regenwoud, op één uur rijden vanaf het dorpje Flores vind je tientallen Maya tempels en ruïnes. Wij worden om 03.00 uur opgehaald bij ons hostel voor de zonsopkomst in Tikal. Één van de grootste tempels van Tikal kun je voor de zonsopkomst beklimmen. Vanaf hier hebben we uitzicht over heel Tikal en de omliggende jungle. Het is vandaag bewolkt en de zonsopkomst valt dus wat tegen, maar terwijl we zitten te kijken horen we de jungle ontwaken en de brulapen goed brullen, wat een geluid komt daaruit. Een ervaring die we niet snel zullen vergeten. We lopen met een gids door het park die ons enthousiast uitleg geeft over de geschiedenis van de Maya’s. Op een plek waar je veel toeristen zou verwachten, zijn we bijna niemand tegen gekomen in het gehele park, dit maakte het nog eens extra bijzonder.

Mexico Belize Guatemala 45 Mexico Belize Guatemala 46 Mexico Belize Guatemala 47 Mexico Belize Guatemala 48 Mexico Belize Guatemala 49 Mexico Belize Guatemala 50 Mexico Belize Guatemala 51 Mexico Belize Guatemala 52 Mexico Belize Guatemala 53 Mexico Belize Guatemala 54 Mexico Belize Guatemala 55 Mexico Belize Guatemala 56 Mexico Belize Guatemala 57 Mexico Belize Guatemala 58 Mexico Belize Guatemala 59 Mexico Belize Guatemala 60 Mexico Belize Guatemala 61 Mexico Belize Guatemala 62

Vanuit Flores moeten we met de bus naar onze volgende bestemming; Antigua. De totale busreis duurde ruim 12 uur en komen dan ook aardig vermoeid aan op onze bestemming. Ons eerste plan in Antigua was om de (slapende) vulkaan te beklimmen, maar door de recente uitbarsting hebben we besloten dit over te slaan. Het voelt niet lekker om daar waar pas honderden mensen zijn omgekomen in het natuurgeweld, als een “vrolijke” toerist door het rampgebied te hiken.

Antigua is een koloniale stad met veel gekleurde huisjes, kleine straatjes en een mooi centraal plein. Hilko gebruikt Antigua vooral om zijn Spaans aan te scherpen. Want Hilko zou Hilko niet zijn, als hij niet altijd vindt dat het beter kan 😊 Wendy moest er deze week aan geloven, het was haar verjaardag en dat vieren we natuurlijk met een Guatemalteeks taartje!

Mexico Belize Guatemala 63 Mexico Belize Guatemala 64 Mexico Belize Guatemala 65 Mexico Belize Guatemala 66 Mexico Belize Guatemala 67 Mexico Belize Guatemala 68 Mexico Belize Guatemala 69 Mexico Belize Guatemala 70 Mexico Belize Guatemala 72

Onze reisroute Mexico, Belize en Guatemala was anders dan gepland, maar zat wederom vol met verassingen en leuke avonturen. We hebben genoten van het heerlijke eten in Mexico, het duiken in Belize en de Mayacultuur in Guatemala. Uiteindelijk zijn we blij dat we het op deze manier hebben gedaan en bovenal ons hart (weer) hebben gevolgd. Met onze vlucht van Guatemala naar LA (USA), komt er ook een eind aan ons avontuur door dit geweldige werelddeel. Na Zuid Amerika sluiten we ook onze reis door Centraal Amerika af. Wakker worden met vogelgeluiden, Spaanse muziek, de Spaanse taal, vers smaakvol fruit, de vriendelijkheid van de mensen en de gastvrijheid. Het zal wel even afkicken worden, maar aan de andere kant verheugen we ons na 4,5 maand reizen door deze cultuur ook wel weer op een nieuw hoofdstuk van onze reis. We zitten inmiddels over de helft, we beseffen dat we van elk reismoment volop moeten genieten, maar gelukkig doen we dat ook!

Op naar Los Angeles en dan de oceaan over naar Indonesië.  Voor wat leuke beelden van onze reis, check onze video!: http://travelthedream.reislogger.nl/video/change-plans-mexico.38457

1. Cathy:
    1 juli 2018
    Mooi hoe jullie je hart volgen. Ik heb helemaal niet gehoord/gelezen dat de situatie in Nicaragua zo gevaarlijk was, gek is dat toch, als je ermee bezig bent zie je alles, daarna niet meer maar nu snap ik waarom jullie het hebt overgeslagen.... prachtige alternatieven, wat een reis! Blijf maar genieten kan ik op afstand mee genieten ;)
  2. Angela:
    1 juli 2018
    Wat een pech ja. Maar wat mooi Mexico en Belize. Dat mooie heldere water. Wat een geweldige foto’s ook, dat Hilko uit die boot springt.
  3. Marjan:
    2 juli 2018
    Weer met ontzettend veel plezier jullie verhaal gelezen en die mooie foto’s bekeken! Genieten om zo jullie reis te kunnen volgen 😘😘 En je weet het: de video wordt dagelijks door mij gekeken, zo zijn jullie toch een beetje bij ons 😘😘😘
  4. De Zoomertjes:
    3 juli 2018
    Wat een prachtig verhaal met geweldig mooie foto's weer. En aan al dat lekkers te zien, hoeven jullie echt niet af te zien. Jullie genieten heerlijk! Doorgaan en heel veel plezier in Indonesie. Ik ben benieuwd wat jullie daar allemaal weer gaan meemaken. XXX