El Oriente - De Amazone in Ecuador

25 april 2018 - Cuyabeno National Park, Ecuador

Roze dolfijnen, vogelspinnen, anacondas en kaaimannen; welkom in de jungle, welkom in de Amazone van Ecuador! Voordat we naar Ecuador reisden, stond de Amazone niet op de planning, maar achteraf is dit voor ons zeker weer een nieuw hoogtepunt van onze reis en ervaringen.

Vanaf het laatste dorpje aan de rand van de jungle, vertrekken we per gemotoriseerde kano de rivier op, een twee uur durende kanotocht de Amazone in. We worden meteen verblind door het natuurschoon van de jungle. Overal staan prachtige bomen, horen we vogels zingen en hangen de apen boven ons hoofd. Binnen tien minuten zien we de eerste papegaaien al in een boom zitten en dit is nog maar het begin. Onderweg naar onze lodge maakt de jungle, oftewel het regenwoud, zijn naam waar! We worden verrast door een gigantische regenbui. Snel trekken we onze ponchos aan, maar dit helpt niet veel tegen alle regen wat naar beneden dendert. Toch maakt deze enorme regenbui voor ons de ervaring wel compleet, dit is de jungle, wat is de natuur prachtig! We verblijven vier dagen in de Amazone. Onze logde ligt gevestigd aan een groot meer, verstopt achter vele groene bomen. Een heerlijke oase van rust.

Amazone 1 Amazone 2 Amazone 3.3 Amazone 3 Amazone 4 Amazone 5

Op dag twee brengen we een bezoek aan een locale jungle-gemeenschap genaamd ‘the Siona Indian Community of Puerto Bolivar’. Dit is de grootste community die nog steeds midden in de Amazone leeft. Hier krijgen we een inkijkje in hun manier van leven. We leren hoe we yucca-brood moeten maken. Van het uit de grond halen van de Yucca, tot het raspen, kneden en het bakken ervan. Ook krijgen we een rondleiding door hun gigantische tuin, met bananenbomen, ananasplanten, rode peperplanten en nog veel meer exotische fruitsoorten waar wij nog nooit van hebben gehoord.

Amazone 6 Amazone 7 Amazone 8 Amazone 9 Amazone 10 Amazone 11 Amazone 13 Amazone 12 Amazone 14 Amazone 15 Amazone 16

Om de community te bezoeken moeten we eerst ruim twee uur varen over de Cuyabeno-rivier. Onderweg zien we verschillende apen, spotten we onze eerste roze dolfijnen en zien we luiaards in de boom hangen. Later die middag brengen we een bezoek aan de Shaman, dit is de spiritueel leider en medicijnman van de gemeenschap. De Shaman vertelt ons zijn filosofie en laat ons een traditionele helingsceremonie zien. Het was leuk om mee te maken, maar als nuchtere Nederlanders kwam dit voor ons meer over als een “poppenkast”.

Amazone 19 Amazone 17 Amazone 18

Op de weg terug naar de lodge worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. We hebben de mogelijkheid om hier te gaan zwemmen, midden in de jungle. Hilko durft het aan en springt in het water. Een kwestie van even niet nadenken over wat er allemaal onder je kan zwemmen. De sidderaal (electric eel) is als het goed is nog niet wakker, de piranha’s komen alleen op bloedingen of grote wonden af, en kaaimannen zitten alleen aan de oeverkant, dus no worries!

’s Avonds maken we een wandeling door de jungle. Best spannend om in het donker door het oerwoud te wandelen. Op een gegeven moment moeten we onze zaklampen uitdoen en luisteren naar de jungle. Niet nadenken over wat er allemaal langs kan lopen, gewoon luisteren 😊

Amazone 20 Amazone 21 Amazone 22 Amazone 23 Amazone 24 Amazone 25 Amazone 26 Amazone 27 Amazone 28

De volgende ochtend hebben we een wandeling van ongeveer drie uur door de amazone. We zien en krijgen les over hoe de natuur werkt. We zien verschillende planten met helende werking, roken takjes en zien ‘lopende’ bomen. We moeten wel oppassen waar we lopen, er loopt hier en daar een leger aan mieren langs, die bladeren transporteren.

’s Avonds krijgen we nog een keer de kans om te zwemmen in de jungle. Dit keer springt ook Wendy het water in. Het duurt niet lang, want ze weet niet hoe snel ze weer in de boot moet springen.

Amazone 29 Amazone 31 Amazone 30 Amazone 32 Amazone 33 Amazone 34 Amazone 35 Amazone 36 Amazone 37

De laatste avond gaan we op zoek naar kaaimannen en slangen. We stappen de kano in en varen in het donker door de jungle, toch weer een compleet andere ervaring t.o.v. overdag. In de middag hebben we al een kaaiman gezien, deze zwom en stond letterlijk naast onze lodge. In de nacht is het spotten van dieren gebaseerd op de reflectie van de ogen. We hebben geen kaaiman meer gezien, maar wel slangen van dichtbij kunnen bewonderen. We sluiten af in het midden van de lagune, waar we een moment nemen om van de sterrenhemel te genieten.

Amazone 38 Amazone 39 Amazone 40

De laatste ochtend voor het ontbijt stappen we om 06.00 uur in de kano. We peddelen over de rivier en horen de jungle ontwaken. We zien de meest fantastische vogels zitten, Hilko is helemaal in zijn element. Na het ontbijt is het weer tijd om naar de bewoonde wereld te gaan en nemen we de natuur nog één keer in ons op tijdens de kanotocht terug naar de plek waar we zijn begonnen. We worden nog verrast door een gigantische Anaconda onderweg, wat een beest.

Amazone 41 Amazone 42 Amazone 43 Amazone 44 Amazone 45 Amazone 46 Amazone 47 Amazone 48 Amazone 49 Amazone 50

We hebben van de jungle genoten, wat is het toch bijzonder wat de natuur te bieden heeft, zowel aan voedsel als aan flora en fauna. We zijn oprecht blij dat we dit aan onze reis hebben kunnen toevoegen. Op naar Quito, om vervolgens door te reizen naar onze volgende bestemming; Colombia.

Om jullie een indruk te geven van ons avontuur, zie onze video:

1. Tineke:
    25 april 2018
    Wat een prachtige natuur, foto's, verhalen, belevenissen in 1 woord geweldig wat zullen jullie genieten. Veel plezier nog X
  2. Harm:
    25 april 2018