Van Iguazu naar Buenos Aires

19 februari 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Het geweld van de Iguazu watervallen
Ruim 250 watervallen, in totaal 2,7 kilometer breed. De hoogste waterval meet 82 meter. De Iguazu watervallen liggen deels in Brazilië en deels  Argentinië. Het is leuk om ze vanuit beide landen te bekijken, omdat het een heel ander beeld geeft. Ze zeggen dat Argentinië de watervallen heeft en Brazilië het uitzicht, dit zeggen ze niets voor niets. We begonnen aan de Braziliaanse kant, wat achteraf ook de juiste volgorde bleek. Eerst het uitzicht op de watervallen en de volgende dag het Argentijnse deel van de watervallen van dichtbij.

Helikoptervlucht
Onze eerste stop is bij het helikopterplatform aan de Braziliaanse kant. Je kunt een helikoptertocht boven de watervallen maken en dat lijkt ons erg gaaf. Al van verre zien we de watervallen liggen. De piloot gaat schuin hangen om ons een optimaal zicht te geven. Vanuit de lucht zie je pas echt hoe groot de watervallen zijn, een enorme scheur in de aarde waar aan alle kanten water in ‘valt’. De vlucht vliegt letterlijk voorbij, maar wat een gave ervaring.

Braziliaanse kant 1 Braziliaanse kant 2 Braziliaanse kant 3 Braziliaanse kant 11 Braziliaanse kant 12

Braziliaanse kant
De watervallen liggen midden in een regenwoud en overal vliegen grote vlinders. Het is warm en in de verte klinkt het geluid van het water.  Aan de Braziliaanse kant is een loopbrug gebouwd en aan het einde kun je vanaf grondniveau zien waar het water de rivier in stort. Zoveel kracht en zoveel water. Ze noemen dit deel devil’s throat, wat een watermassa.

Braziliaanse kant 4 Braziliaanse kant 5 Braziliaanse kant 6 Braziliaanse kant 7 Braziliaanse kant 8 Braziliaanse kant 9 Braziliaanse kant 13 Braziliaanse kant 14

De volgende dag gaan we per bus de grens over naar Argentinië. We hebben pas ruim een dag later in de gaten dat we een uur in de tijd zijn teruggegaan, dit omdat onze klok telkens wordt aangepast door de GPS positie. Stiekem vinden we het eigenlijk wel heel lekker zonder tijdsbesef.

Grensovergang

Argentijnse kant
We kunnen ons niet voorstellen dat de Argentijnse kant met watervallen nog mooier is, zoals de meesten zeggen. Maar dat is inderdaad echt zo. Aan de Argentijnse kant kun je heel dichtbij de verschillende watervallen komen, met zicht van onderaf en bovenaf. Door de zon op het water zien we overal perfecte regenbogen bij de watervallen. Overal waar we kijken dondert het water meters naar beneden, een geweldig gezicht en wat zijn het er veel.

Argentijnse kant 1 Argentijnse kant 2 Argentijnse kant 3 Argentijnse kant 4 Argentijnse kant 5 Argentijnse kant 6 Argentijnse kant 7 Argentijnse kant 8 Argentijnse kant 9 Argentijnse kant 10

Buenos Aires
Vrijdag vliegen we door voor ons weekendje Buenos Aires. De Argentijnse hoofdstad wordt ook wel eens het Parijs van Zuid-Amerika genoemd. Dit gevoel komt bij ons ook boven zodra wij een eerste glimp van de stad opvangen. Om de stad in een korte tijd op een leuke manier te leren kennen besloten wij om een fietstour te boeken. De fietstour geeft een goed beeld van de stad, al weten wij nog niet zo goed wat we er van moeten denken. Om eerlijk te zijn vinden wij dat Buenos Aires niet heel veel highlights heeft. Het viel ons voornamelijk op dat de stad niet heel schoon is, er ligt veel vuilnis en er leven veel mensen op straat. De lokale munt is de helft waard t.o.v. twee jaar geleden, dat merk je zeker. Natuurlijk, Buenos Aires staat bekend om de Tango, het voetbal en Evita Peron, dus dit hebben wij ook zeker even opgezocht.

Buenos Aires 7 Buenos Aires 8

La Recoleta Kerkhof
Een begraafplaats is normaal wel het laatste waar we aan denken te bezoeken op reis, maar Recoleta kun je nauwelijks een begraafplaats noemen. Het is meer een klein dorp waar enorme graftombes staan ter ere van de grootheden en rijken van Argentinië. Ook Evita Peron ligt hier begraven. In veel graftombes kun je de kisten nog zien staan, wel een luguber idee.

Buenos Aires 12 Buenos Aires 13 Buenos Aires 14

Tango
Toen wij besloten om naar Buenos Aires te gaan, dachten wij meteen aan de Tango. Wij hadden het beeld dat ze de tango staan te dansen op iedere hoek van de straat. Helaas is dit niet zo. Om de tango te zien, moet je ’s avonds een show boeken, al is dit natuurlijk alleen opgezet om toeristen te entertainen. Wij hebben hierom ook besloten om geen show te boeken. Wij zijn naar het Plaza Dorrego gegaan in de wijk San Telmo, op en rondom het plein wordt vaak de tango gedanst. Leuk om te zien, een bijzondere dansstijl, welke officieel is ontstaan in de arbeiderswijk “La Boca”.

Buenos Aires 10 Buenos Aires 11
Argentijns voetbal
Wie Argentinië zegt, zegt ook voetbal. In het land van Maradona en Messi en van de meest gepassioneerde voetbalsupporters op aarde is het niet verwonderlijk dat een voetbalmatch een ware belevenis is. We gingen op zoek naar tickets voor één van de grote clubs in Buenos Aires.
Na wat zoekwerk hebben we het voor elkaar gekregen om twee kaartjes te bemachtigen voor de wedstrijd van de River Plate tegen Godoy Cruz. Na een omweg richting het stadion en diverse controles waren we gelukkig op tijd voor de aftrap. Het is een vrij oud stadion, maar eenmaal binnen krijg je meteen kippenvel. Het hele stadion zingt mee, de hele wedstrijd lang.
In 90 minuten tijd hebben we ook wat Spaanse scheldwoorden bijgeleerd, wat een emotie bij de supporters. Het ging meestal niet over de zoon van een dokter…. Wat een ervaring tussen die gepassioneerde Argentijnen, die na een 2-0 achterstand tevreden leken met de 2-2 eindstand, dus konden we na afloop ‘rustig’ het stadion uit.

Buenos Aires 9 Buenos Aires 15 Buenos Aires 16 Buenos Aires 17
Wandelen
Buenos Aires is een grote stad met grote te overbruggen afstanden. Hoewel je alles gemakkelijk en goedkoop met de metro kunt doen, vinden wij het voornamelijk leuk om door de stad te wandelen.. Het gevolg hiervan is wel dat Wendy de eerste blaren van de reis te pakken heeft.

Buenos Aires 1 Buenos Aires 2 Buenos Aires 3 Buenos Aires 4 Buenos Aires 5 Buenos Aires 6

Wij zijn net aangekomen in het zuidelijkste deel van Argentinië, in de stad Ushuaia.
Vanaf hier begint ons avontuur in Patagonië…

1. Harm:
    20 februari 2018
    Wat is dit genieten zeg!
    En jullie zien er zo relaxed uit !
    Hou dat er maar in !👍
    Veel plezier is Ushuaia en omgeving !
  2. Marjolein van der Veen:
    20 februari 2018
    Super om weer even een jullie reiswereld te mogen zijn! En wat een mooie foto's😍.
  3. De Zoomertjes:
    20 februari 2018
    Jullie hebben al heel wat gezien en meegemaakt in die korte tijd dat jullie nog maar weg zijn. Wij vinden jullie verhalen en foto's werkelijk fantastisch!! Veel plezier in Patagonie. Wij kijken alweer uit naar jullie nieuwe ervaringen daar. XXX
  4. Marjan:
    20 februari 2018
    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen en die mooie foto's te zien.
    Veel plezier en heerlijk genieten van alles!
    xxx
  5. Gertjan:
    20 februari 2018
    Wat is het allemaal mooi en leuk om te zien en te lezen. Mooie reisverslagen en foto’s.
    Enjoy.
  6. Angela:
    20 februari 2018
    Wat een mooie foto’s en blauwe lucht😍
    Have fun
  7. Mark:
    21 februari 2018
    Mooie plekken weer! Leuk om te lezen :-)
  8. Koos:
    21 februari 2018
    Prachtige foto's! Leuk om jullie reis zo mee te kunnen lezen en bekijken! Is genieten.