Het natuurwonder Galapagos deel 2: Cruisen

1 april 2018 - Galapagos Islands, Ecuador

Na zelfstandig de eilanden Santa Cruz en San Christobal te hebben ontdekt is het zo ver, we maken ons op voor onze cruise. Een cruise van vijf dagen in de Galapagos klinkt mooi en dat is het ook! Wat wij tijdens deze dagen hebben gezien is bijna onbeschrijfelijk en zo bijzonder en kleurrijk.Thuisfront; bereidt jezelf voor op een heleboel foto’s 😊

Na wat onderhandelingen over de prijs hebben wij ervoor gekozen om voor vijf dagen te gaan varen met een catamaran, genaamd Solitario Jorge, oftewel Lonesome George. Deze is vernoemd naar één van de beroemdste bewoners van de Galapagos. Eenzame George was een reuzenschildpad en was de laatste in zijn specifieke soort/ras. Hij stierf in 2014, maar hij is nog steeds een belangrijke vertegenwoordiger van de Galapagos.

Ondanks de naam van de boot, hebben wij ons niet eenzaam gevoeld. We hebben een geweldige tijd gehad met een leuke groep mensen. We waren met 15 passagiers op de boot, waarvan zes (!) Nederlands(talig), hoe krijg je het voor elkaar. Elke cruise heeft verplicht een Engels sprekende gids van het Nationale Park aan boord voor uitleg én begeleiding. De route van de cruise is voor ons optimaal, we hebben zelf twee bewoonde eilanden bezocht en met deze cruise gaan we langs de noordelijke eilanden (N-O) van de Galapagos: Bartolome Island, het Noordelijke deel van Isabela Island, Fernandina Island en tot slot nog een stuk Santa Cruz. Elke dag betrof ten minste één landbezoek en twee snorkeltrips, varen deden we vooral ‘s nachts.

Galapagos deel 2 - 1 Galapagos deel 2 - 2.1 Galapagos deel 2 - 2

Dag 1:
Onze boot vertrekt vanaf het eiland Santa Cruz. Om op tijd te kunnen inschepen pakken we om 07.00 uur de twee-uur-durende ferry van het eiland San Cristobal naar het eiland Santa Cruz. Na een korte instructie op de boot, beginnen we met varen en worden we naar onze kamer gebracht. Na ja, kamer…een kajuit van 2 bij 3 m2, maar dat mag de pret niet drukken.

‘s Middags mogen we voor de eerst keer het water in om te snorkelen bij Mosquera Island. De gids legt nog even uit dat als je iets ziet, dat je dat dan even moet delen door het te roepen, zodat de rest het ook kan zien. Binnen 5 seconden roept Hilko dat er een hamerhaai onder hem zwemt, gevolgd door een groep reuze manta’s en white tip haaien. De toon is meteen gezet en de lat ligt direct hoog. Een goed begin. ’s Avonds liggen we in de (hang)matten voorop de catamaran te genieten van de zonsondergang.

Galapagos deel 2 - 3.4 Galapagos deel 2 - 4.1 Galapagos deel 2 - 3 Galapagos deel 2 - 4 Galapagos deel 2 - 5 Galapagos deel 2 - 6 Galapagos deel 2 - 7 Galapagos deel 2 - 8

Dag 2:
We hebben de hele nacht gevaren en zijn aangekomen bij Bartolomé Island. De zee was wat onstuimig, maar we hebben er beide gelukkig geen last van gehad. Helaas voor de vissen, we hebben ze niet hoeven te voeren 😉 Bartolomé is één van de kleinste, het meest bezochte en het meest gefotografeerde eiland van de Galapagos. We trekken onze wandelschoenen aan en lopen over een houten trap 370 treden omhoog, wat ons leidt naar een prachtig uitzicht over de baai.

Aan het eind van de ochtend gaan we weer snorkelen, we maken een rondje langs Bartolomé. Voor we het water inspringen zijn er al diverse haaien rondom de catamaran gesignaleerd. We zwemmen langs diverse rotsformaties, zien mooie tropische vissen en aan de kant staan wat pinguïns naar ons te kijken. Hierna varen we door richting het eiland Isabela. Tijdens de “middagsnorkel” zien we wederom een groep mantaroggen. Aan het eind van de snorkelsessie horen we een ineens een zingend gefluit onder water. Het lijkt alsof onze snorkel kapot is, of is het toch iets anders? Onze gids roept ineens dat we snel de bootjes weer in moeten, want verderop springen wel 20 dolfijnen uit het water. Ze zwemmen onder de boot door en springen naast ons omhoog. Ze zwemmen alleen net te hard om er mee te kunnen snorkelen. De lat ligt hoog, maar wordt overtroffen door de jacht naar de dolfijnen. Wat een mooie, sierlijke dieren.

Galapagos deel 2 - 9 Galapagos deel 2 - 10 Galapagos deel 2 - 11 Galapagos deel 2 - 12 Galapagos deel 2 - 13 Galapagos deel 2 - 14 Galapagos deel 2 - 15 Galapagos deel 2 - 15 .2 Galapagos deel 2 - 15 . 3 Galapagos deel 2 - 16 Galapagos deel 2 - 17 Galapagos deel 2 - 17.1

Dag 3:
Vandaag hebben we een druk schema; één duiktrip, twee landtrips en twee snorkeltrips. Om 06.00 uur staan we klaar om te gaan scubaduiken. Helaas was de duik niet wat we ervan verwacht hadden. Het zicht was slecht, het water was koud en alle vissen lagen nog te slapen denken we. Na het duiken kleden we ons om en gaan we met de zodiacs een rondje varen om Punta Vicente Roca. Dit is een beschutte baai aan de voet van een hoge klif. Op de klif zien we Blue footed boobies, Nazca boobies, leguanen en vliegen de pelikanen ons om de oren.

In de middag varen we naar Punta Espinoza op Fernandina Island, het jongste eiland van de Galapagos en nog helemaal puur. Het eiland vormt het leefgebied van grote aantallen zeeleguanen. We moeten bij iedere stap die we zetten opletten dat we niet per ongeluk op een staart gaan staan. De leguanen maakt het in ieder geval helemaal niets uit of er wel of geen mensen in de buurt zijn.

Het snorkelen vandaag was wederom te gek. In de ochtend zwemmen we tussen de zeeschildpadden. Wat zijn het er veel. Ook maakt het hen niets uit dat er mensen in het water zwemmen of in de buurt zijn. ’s Middags krijgen we de kans om tussen de zeeleeuwen te zwemmen. Ze spelen en zwemmen om ons heen, alsof we één van hen zijn.  Ze zijn snel, speels en draaien alle kanten op, ze zwemmen op je af en voor je het doorhebt draaien ze vlak voor je neus weer om. Het is in het begin wel even wennen, ze komen zo dicht bij, maar wat is dit gaaf, wat een leuke beesten. We worden zelfs helemaal tot aan de boot door ze gevolgd. We hebben er een nieuw lievelingsdier bij.

Galapagos deel 2 - 18 Galapagos deel 2 - 19 Galapagos deel 2 - 20 Galapagos deel 2 - 21 Galapagos deel 2 - 22 Galapagos deel 2 - 23 Galapagos deel 2 - 24 Galapagos deel 2 - 25 Galapagos deel 2 - 26 Galapagos deel 2 - 27 Galapagos deel 2 - 28 Galapagos deel 2 - 29 Galapagos deel 2 - 30 Galapagos deel 2 - 31 Galapagos deel 2 - 32 Galapagos deel 2 - 33 Galapagos deel 2 - 34 Galapagos deel 2 - 35 Galapagos deel 2 - 36 Galapagos deel 2 - 37 Galapagos deel 2 - 38 Galapagos deel 2 - 39 Galapagos deel 2 - 40 Galapagos deel 2 - 41 Galapagos deel 2 - 42 Galapagos deel 2 - 43 Galapagos deel 2 - 44 Galapagos deel 2 - 45

Dag 4:
Na een lange nacht varen komen we aan bij Punta Albemarle, het Noordelijkste stuk van Isabela. We gaan hier aan land en zien de overblijfselen die er nog staan van de Amerikanen. Zij hadden hier een basis om het Panamakanaal te verdedigen en schietoefeningen te doen.

Opeens krijgt onze gids via zijn walkie talkie te horen dat er orka’s langs de boot zwemmen. In het begin denken wij nog dat er een grap wordt gemaakt, dat we gewoon moeten opschieten ofzo, het is namelijk niet het seizoen voor orka’s. Als we éénmaal in de zodiacs zitten, zien we ineens zelf in de verte iets zwarts uit het water komen. Het is dus tóch echt, we gaan op zoek naar orka’s! Na ongeveer 5-10 minuten komen we in de buurt. Plotseling komen er naast de boot twee orka’s tevoorschijn, zo ontzettend gaaf! De orka’s trekken zich niets van ons aan en zwemmen en eten rustig verder. Ze halen adem en duiken weer onder, wat een gigantische beesten. Later zien we op de GoPro beelden terug dat ze een schildpad verorberen, ook dat is de natuur. Onze gids, Andrès, is laaiend enthousiast en schreeuw het uit;“I want to jump into the water, if I die, I die happy!” Andrès vertelt ons later dat er nog nooit een aanval van orka’s op de mens is geregistreerd, daar zijn ze te slim voor. Op de eerste dag lag de lat direct hoog, maar we kunnen wel zeggen dat die lat toch steeds nog een stukje omhoog is gelegd, met dit spektakel als kers op de taart. Wat een belevenis!

Galapagos deel 2 - 46 Galapagos deel 2 - 47 Galapagos deel 2 - 48 Galapagos deel 2 - 49 Galapagos deel 2 - 50 Galapagos deel 2 - 51 Galapagos deel 2 - 52 Galapagos deel 2 - 53 Galapagos deel 2 - 54 Galapagos deel 2 - 55 Galapagos deel 2 - 56 Galapagos deel 2 - 57 Galapagos deel 2 - 59 Galapagos deel 2 - 60 Galapagos deel 2 - 61 Galapagos deel 2 - 62 Galapagos deel 2 - 63 Galapagos deel 2 - 64 Galapagos deel 2 - 65

Dag 5:
Na een vroeg ontbijt staan we om 07.00 uur klaar met onze tassen. We varen met elkaar terug naar de haven van Baltra, Santa Cruz. Op het vasteland gaan we nog naar een schildpaddenfarm. ’s Middags besluiten we met de “nieuwe vrienden” die we hebben gemaakt nog naar het Charles Darwin Station te gaan en daarna af te sluiten op Tortuga beach, een prachtig mooi wit zandstrand. ’s Avond sluiten we de dagen goed af met een gezellig diner met elkaar en gaan we het uitgaansleven uitproberen op de Galapagos. De volgende ochtend worden we wakker met een zwaar hoofd, maar dat zal wel komen van alle nieuwe ervaringen en avonturen die we hebben meegemaakt 😊

Om jullie een indruk te geven van ons avontuur hebben wij twee filmpjes toegevoegd, zie:

Galapagos deel 2 - 66 Galapagos deel 2 - 66.1 Galapagos deel 2 - 67 Galapagos deel 2 - 67.2 Galapagos deel 2 - 68 Galapagos deel 2 - 69 Galapagos deel 2 - 70 Galapagos deel 2 - 71 Galapagos deel 2 - 72 Galapagos deel 2 - 73 Galapagos deel 2 - 75

1. Marsja:
    Wow hil&wen, wat gaaf 😍
  2. Harm:
    Prachtig !!
  3. Marjan:
    2 april 2018
    Wat heb ik weer genoten van jullie verhaal, de foto’s en video!!!! Kan er uren naar kijken en ga dat zeker doen 😜 Schitterend 👍🏼👍🏼
    Wat een ontzettend mooie reis maken jullie toch ! Xxx
  4. Gertjan:
    Echte wauw factor.
    Geweldig mooi
  5. Tineke:
    2 april 2018
    Onbeschrijfelijk wat een ervaringen doen jullie op en wat een schitterende foto's. Dit kan jullie niemand meer afpakken. Geniet nog van jullie fantastische trip. Tineke X
  6. Nico:
    2 april 2018
    Mooie hoor. Wat een belevenis. Leuk die videobeelden beeld je het echt mee.
  7. Angela:
    2 april 2018
    Haha Hilko in een mooi pak van een schildpad 😂 en jullie die zeeleeuwen nadoen op de foto 😘

Geweldig 😘
  8. Pascal:
    2 april 2018
    Mooi weer hor!! Vooral die zwevende roggen op de film 👌. Sprekend die zeeleeuwen 😜
  9. Xandra:
    3 april 2018
    Ha lieverds, wat een te gekke cruise zeg! En erg mooie filmpjes ook, superleuk om te zien:) 😘
  10. Pascal en Julie:
    4 april 2018
    Jemig wat is het daar gaaf zeg!!! En dan die orka’s ongelofelijk:-)!
    Benieuwd naar nog meer spectaculaire verhalen!!! Xxxx
  11. De Zoomertjes:
    6 april 2018
    Geweldig weer!! We begrijpen nu wel waarom je hiervoor je baan opgeeft. Echt een bijzondere ervaring. XXX
  12. Pep en Kat:
    18 april 2018
    Mooi verhaal, was echt wel een paradijs daar hè!
    Wij hebben ook net het filmpje van de Galapagos online gezet, kan je nog eens genieten van die vette Orka's..
    Hoop jullie nog eens tegen te komen!