Viva Colombia!

19 mei 2018 - Medellín, Colombia

Reizen door Colombia, Hilko heeft er lang op gewacht. Colombia stond hoog op zijn verlanglijstje. Bij Colombia denk je al snel aan cocaïne, drugskartels en oorlog maar dit is tegenwoordig gelukkig anders. Colombia is hard op weg om de meest geliefde vakantiebestemming van Zuid Amerika te worden. Hippe en moderne steden, zandstranden en supervriendelijke locals. Wij hebben ons altijd ontzettend welkom gevoeld in Colombia. De mensen zijn eerlijk en hebben altijd een lach op hun gezicht, dit maakte onze reis door Colombia nog een stukje mooier. Na een lange periode van criminaliteit en onveiligheid zijn ze heel blij dat het nu zo goed gaat met hun land, ondanks dat ze weten dat ze er nog niet zijn. Ze laten alle toeristen graag zien hoe mooi hun land is.

Manizales
Colombia staat bekend om de vele koffieplantages en de hoge kwaliteit daarvan. In de omgeving van Manizales zijn talloze koffieplantages te vinden. Wij besluiten om na Ecuador vier volle dagen te gaan relaxen op een koffieboerderij. We krijgen hier les over het gehele proces van de koffieplant tot en met het kopje koffie. We lopen door de koffieplantage, zien hoe ze de bonen plukken, wassen, fermenteren, roosteren en we leren de smaken en geuren herkennen. Uiteraard drinken we heerlijke koffie en proeven we de verschillen tussen de kwaliteit van de bonen. De eigenaar van de haciënda heeft 35 baristas op bezoek en nodigt ons uit voor het avondprogramma; een rum- en chocoladeproeverij, dit slaan wij natuurlijk niet af 😊

Colombia I 1 Colombia I 2 Colombia I 3 Colombia I 4 Colombia I 5 Colombia I 6 Colombia I 7 Colombia I 8 Colombia I 9 Colombia I 10 Colombia I 11 Colombia I 12 Colombia I 13 Colombia I 14 Colombia I 15 Colombia I 16 Colombia I 17

Bogotá
Vanaf Manizales vliegen we terug naar Bogotá, we hebben hier namelijk met onze vriendin Marjolein afgesproken. Zij komt ons gedurende onze trip door Colombia drie weken vergezellen.

Colombia I 18

Op onze eerste volle dag in Bogotá besluiten we in de ochtend deel te nemen aan een graffititour. Hier leren we meer over de geschiedenis van Colombia, de corruptie waar het land helaas nog steeds mee te maken heeft en de verhalen achter alle graffitischilderingen. Graffiti is al lang een belangrijk onderdeel van Bogotá. Via de graffiti schilderen de artiesten hun (politieke) meningen en ideeën op de muren die zich door de stad verspreiden.

Colombia I 19 Colombia I 20 Colombia I 21 Colombia I 22 Colombia I 23 Colombia I 24 Colombia I 25-1 Colombia I 25

In de middag bezoeken we de berg Monserrate. Deze heeft een hoogte van 3.000 meter en waar vanaf we een prachtig uitzicht hebben over de megastad Bogotá.

Colombia I 26 Colombia I 27 Colombia I 28 Colombia I 29

Omdat we foodie Marjolein bij ons hebben en wij zelf ook van eten houden, gaan we de Colombiaanse keuken ontdekken. We hebben ons ingeschreven voor een foodtour, voor ons de perfecte manier om de lokale keuken te ontdekken. We gaan naar een lokale markt, ontbijten met soep, proeven exotische fruitsoorten, eten empañadas en proeven een typisch Colombiaans dessert. We gaan met een goed gevulde buik terug naar het hostel. Helaas heeft Hilko al twee dagen last van buikgriep en besluit de rest van de middag in het hotel te blijven.

Colombia I 30  Colombia I 32 Colombia I 31

De Colombianen hebben een 180 meter hoge ondergrondse kerk gebouwd in een zoutmijn. Dit wilde Wendy en Marjolein graag met eigen ogen zien en gingen op pad. De zoutkathedraal ligt 35 kilometer ten noorden van Bogota. Een bijzonder en prachtig kunstwerk om te zien.

Colombia I 33 Colombia I 34

’s Avonds gaan we uit eten met een oude zakenrelatie en vriend van Hilko. We eten in een typisch Colombiaans restaurant met livemuziek.

Colombia I 35

Salento
Salento is een authentiek dorpje, met kleurrijke huisjes, een fijne sfeer en leuke restaurantjes. Wij gebruiken Salento voornamelijk als uitvalsbasis voor onze hike naar het beroemde Valle de Cocora.

Colombia I 36 Colombia I 37

Valle de Cocora
In deze vallei staan de hoogste palmbomen ter wereld die tot wel 60 meter hoog kunnen groeien. Je hebt keuze uit twee verschillende routes als je het park wilt bezoeken. Wij kiezen ervoor om de lange route te nemen. Het is een prachtige route waarbij we meerdere keren over rivieren met hangbruggen moeten oversteken. De route brengt ons verder in de jungle en uiteindelijk in het ‘cloudforest’. De kans op regen in de middag ligt rond de 100%, zo ook vandaag. Het pad begint redelijk modderig te worden. Na ongeveer vijf uur lopen komen we uit bij Valle de Cocora. Het is een indrukwekkend gezicht, er staan honderden palmbomen om ons heen, wat zijn ze hoog!

Colombia I 38 Colombia I 39 Colombia I 40 Colombia I 41 Colombia I 42 Colombia I 43 Colombia I 44

Salento valt net als Manizales in de koffiedriehoek van Colombia. Om ons geheugen op te frissen bezoeken we ook hier een koffieboerderij en doen nog een volledige tour. We krijgen interessante (extra) informatie en plukken vandaag zelf onze koffiebonen. We eten ’s avonds een lekkere forel en maken ons op voor de volgende bestemming.

Colombia I 46 Colombia I 47  Colombia I 49

Medellín
Medellín, een levendige stad met veel hippe cafeetjes, restaurantjes en een rijke historie. De meeste mensen kennen de stad Medellín van de bekende Netflixserie Narcos. Medellín stond in de jaren ‘90 bekend als de gevaarlijkste stad ter wereld. Jaarlijks werden er meer dan 8.000 moorden gepleegd. Dit kwam mede doordat Pablo Escobar en zijn drugskartel aan de macht waren. In Colombia spreken ze zijn naam liever niet uit, omdat dit tussen de bevolking nog steeds voor onenigheid kan zorgen. Tegenwoordig is de stad “bevrijd”’ van het kartel en is Medellín getransformeerd tot de leukste en hipste stad van Colombia. In totaal hebben we vier volle dagen in Medellín, tijd genoeg om de belangrijkste hotspots te bezoeken.

Kabelbaan
In Medellín zijn nog vele sloppenwijken te vinden, de meeste hiervan zijn tegen een berg gebouwd. Een paar jaar gelden heeft de stad een metro aangelegd en een kabelbaan gebouwd om de wijken en het centrum met elkaar te verbinden. Wij maken van deze gelegenheid gebruik om van het uitzicht te kunnen genieten. Eenmaal boven staan we in het nationale park van de stad, Parque Arvi. Hier wandelen we een stuk en lunchen tussen de locals op een campingplek.

Transformatietour
Omdat er in de stad in het verleden veel gebeurd is en de geschiedenis erg interessant is, besluiten we mee te gaan met een transformatietour. Er gaan zo veel verschillende verhalen over de stad en willen met eigen ogen zien en ontdekken hoe de stad zich heeft ontwikkeld gedurende de laatste decennia. We krijgen een kijkje in het verleden van de stad en wat er allemaal is gebeurt in Medellín. We bezoeken één van de armelijke wijken van de stad, La Moravia, deze is gebouwd op een vuilnisbelt.  We leren hoe het in Colombia werkt met scholing, gezondheid en de corruptie. We zijn diep onder de indruk van de verhalen en concluderen dat je dit verhaal en deze tour echt niet mag overslaan als je ooit naar Medellín afreist.

Colombia I 50 Colombia I 51 Colombia I 52 Colombia I 53 Colombia I 54 Colombia I 55 Colombia I 56 Colombia I 57

Paragliden boven de stad
Hilko komt op een ochtend met het geniale plan om te gaan paragliden. De vrouwen reageren positief op dit bericht en we besluiten om hier meteen werk van te gaan maken. We worden met een jeep naar de top van de berg gereden, worden in onze harnassen gehesen en staan klaar om te gaan vliegen. We wachten tot de parachute wind vangt en moeten hard gaan rennen totdat onze voeten niet meer op de grond staan….we vliegen! Vanuit de lucht hebben we een geweldig uitzicht over de stad en de vallei. Weer een geweldige ervaring die we op onze lijst kunnen bijschrijven.

Colombia I 58 Colombia I 59 Colombia I 60 Colombia I 61 Colombia I 63

Guatapé
Guatapé is het kleurrijkste dorpje van Colombia. Alle huizen hebben ongeveer vier verschillende kleuren op de muur en de sfeer voelt heerlijk relaxt aan. In Guatapé zelf is niet heel veel te doen en we slenteren de middag dan ook vooral door de kleurrijke straatjes en maken veel foto’s. Net buiten het dorp ligt de bekende rots El Peñol, we nemen een tuk tuk naar de rots. Deze grote rots steekt kaarsrecht omhoog, omcirkeld met een enorme trap, wat net lijkt of de berg is dichtgeritst. Om deze rots te beklimmen moeten we eerst ruim 700 treden trotseren. Boven hebben we een waanzinnig uitzicht over de waterrijke omgeving. Aan het eind van de middag nemen we de lokale bus terug naar Medellín.

Ook van Colombia hebben we weer wat bewegende beelden samengevoegd.
Zie onze video ‘Colombia part I’ in deze link: http://travelthedream.reislogger.nl/video/colombia-part.37008

Colombia I 64 Colombia I 65 Colombia I 66 Colombia I 67 Colombia I 68 Colombia I 69 Colombia I 70 Colombia I 71 Colombia I 72 Colombia I 73 Colombia I 74 Colombia I 75 Colombia I 76 Colombia I 77 Colombia I 78 Colombia I 79

1. Marsja:
    20 mei 2018
    Wow hil en wen, we hadden de verhalen aan de telefoon al gehoord. Maar wat ontzettend gaaf. 😘
  2. Tineke:
    20 mei 2018
    Schitterend overweldigend wat jullie allemaal mogen meemaken!!!
  3. Harm:
    Fantastische beleving !!
  4. Angela:
    Koffie verslaafd nu ☕️
    Leuk verhaal weer 😘
  5. Marjan:
    20 mei 2018
    Wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen! Kijk er iedere keer naar uit ! 👍🏼
    Wat een geweldige reis maken jullie toch !!
    Xxx 😘😘😘
  6. Marjolein:
    21 mei 2018
    Aaah que bien om onze belevenissen terug te lezen! Waande me weer even in prachtig Colombia, donde pasé tan bien con muy buena companía! Besos 😘
  7. Ria Verhoeven (buurvrouw van je ouders op de flat):
    24 mei 2018
    Gracias por compartir esto con todos lo que es una experiencia!
    Todavía mucha diversión 👍
  8. Paul:
    14 juni 2018
    Lekker gegeten met Diego?
    Erg leuke verhalen en foto's. Goed te zien dat jullie genieten!
    Veel plezier nog met het vervolg van jullie reis !!!