Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1

19 oktober 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland, het land met waarschijnlijk de mooiste natuur van de wereld. Het land dat bij ongeveer iedereen op de bucket lijst staat, althans wij kennen eigenlijk niemand die niet naar Nieuw-Zeeland zou willen. Het land met vijf miljoen inwoners en 40 miljoen schapen, de kans dat je dus een schaap tegenkomt is vele malen groter dan dat je een mens treft. Wij zijn inmiddels aangekomen op het Zuidereiland en zijn benieuwd of we net zo betoverd worden als iedereen zegt.

En… Nieuw-Zeeland is het land van de wijnen. Marlborough is de belangrijkste en bekendste wijnstreek van Nieuw-Zeeland. Ze produceren maar liefst 70% van alle Nieuw-Zeelandse wijnen. De populairste wijn is de Sauvignon Blanc. Een hele goede reden om deze Nieuw-Zeelandse wijn te gaan proeven. We rijden naar wijnhuis Cloudy Bay, één van Hilko’s favoriete wijnhuizen. Gelukkig worden we hier niet teleurgesteld. We proeven hier verschillende heerlijke wijntjes. Hilko kletst wat met de medewerkers en we krijgen nog wat extra wijntjes te proeven, waaronder een Sauvignon Blanc uit 2006, toch wel onze favoriet! Na Cloudy Bay besluiten we om naar nog een wijnhuis te rijden, alleen valt dit wel tegen na de heerlijke wijnen die we zojuist hebben geproefd.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 1 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 2 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 3 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 4 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 5

We moeten over twee dagen in Christchurch zijn om onze camper in te leveren, dus rijden we vanuit Blenheim in Marlborough langs de Oostkust naar Kaikoura. De weg is na de meest recente aardbeving inmiddels weer open, maar er in nog wel veel constructie gaande. Kaikoura is een gezellig dorp, wat letterlijk crayfish betekent (zoete kreeft), dus hoeven we niet te kiezen wat we voor de lunch gaan bestellen. We overnachten in Kaikoura, waar we ’s avonds lekker in de hottub duiken, heerlijk om even goed op te warmen.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 6 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 7 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 8 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 9 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 10

De volgende dag rijden we naar Christchurch om onze camper om te wisselen. We hebben besloten om er een dagje tussen te laten zodat we één nachtje kunnen genieten van een heerlijk hotel midden in de stad. Wel even lekker om na het douchen ‘gewoon’ even in je blote kont door de kamer te kunnen lopen in plaats van je snel om te kleden in een te krap douchehokje op de camping.
’s Avonds gaan we heerlijk uitgebreid uit eten in de stad.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 11 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 12

De volgende ochtend pikken we onze nieuwe camper op voor de komende drieënhalve week. We verlaten Christchurch en rijden iets Zuid-Oostwaarts naar het plaatsje Akaroa. De weg er naar toe is fenomenaal. Wat een prachtige natuur, we rijden door de steile heuvels en zien Akaroa in een prachtige baai liggen. Akaroa is een gezellig kustplaatsje met veel Franse invloeden. We zijn in Akaroa om te gaan zwemmen met ‘s werelds kleinste en zeldzaamste dolfijnen, de Hector dolfijn.

We gaan de boot op en varen de haven van Akaroa uit. Al snel zien we de dolfijnen naast onze boot zwemmen. We moeten nog even geduld hebben om te zien hoe de dolfijnen op ons reageren. Zodra de kapitein ziet dat de dolfijnen willen spelen mogen we het water in. De dolfijnen zijn nieuwsgierig genoeg en zwemmen continue om ons heen. Een fantastische ervaring om zo dicht bij deze zeldzame dolfijnen te zwemmen. We hebben helemaal niet door dat de watertemperatuur slechts 11’C is. We komen na 45 minuten dolenthousiast het water uit en vinden het jammer dat het er al weer op zit. Een percentage van onze tickets gaat naar het onderzoeken en beschermen van deze zeldzame dolfijnen. Doen we meteen ook iets goeds.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 13 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 14 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 15 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 16 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 17 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 18 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 19 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 20 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 21 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 22 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 23 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 24

Soms hebben we er wel eens van die dagen bijzitten dat we grote afstanden moeten of willen overbruggen. Vandaag is zo’n dag. We zitten nu aan de Oostkant van het eiland en we willen naar de Westkant van het Zuidereiland. We zijn ruim zes uur onderweg, maar gelukkig doet de omgeving de tijd snel voorbij gaan. We rijden over de Arthur’s Pass. Een weg dwars door het Zuidereiland, dwars door de bergen. Ons busje had het zo nu en dan zwaar met de steile stukken, maar de uitzichten waren fantastisch!

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 25 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 26 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 27 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 28 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 29

Uiteindelijk komen we aan bij Franz Josef, hier relaxen we een beetje, plannen we wat vooruit, zitten we ‘s avonds weer heerlijk in een hotpool en worden we getrakteerd op een prachtige regenboog.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 30

We worden wakker en het zonnetje schijnt heerlijk, we besluiten om vandaag eens flink aan de wandel te gaan. We wandelen bij de gletsjer van Franz Josef en de iets verder gelegen Fox gletsjer. Een mooie wandeling, wel triest om te zien dat de gletsjers zich in de afgelopen decennia flink hebben teruggetrokken door de opwarming van de aarde. Na de wandeling bij beide gletsjers gaan we naar Lake Matheson, een meertje midden in een klein bos. De bijnaam is ook wel Mirror Lake, vanwege de weerspiegeling van de verderop gelegen bergen in het meer.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 31 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 32 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 33 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 34 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 35 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 36 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 37 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 38 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 39 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 40 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 41 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 42 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 43 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 44 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 45 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 46

Het nadeel van Nieuw-Zeeland is dat je niet “snel” ergens heen kunt rijden. Om de tien minuten is er wel weer iets moois te zien, zetten we de bus aan de kant en maken we wat foto’s. Vandaag is ook zo’n dag. We rijden weg uit Fox en gaan Zuidwaarts. We stoppen bij verschillende mooie watervallen en parkeren de camper om een uurtje te gaan wandelen naar de Blue Pools. Daarna rijden we door naar Wanaka, waar we onderweg wederom verrast worden door de natuurpracht. We rijden langs Lake Hawea en Lake Wanaka, een fantastische route om te rijden.

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 48 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 49 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 50 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 51 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 52 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 53 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 54 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 55 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 56 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 57 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 58 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 59 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 60 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 61

Eén van de leukste plaatsen tot nu toe in Nieuw-Zeeland is voor ons wel Wanaka. Een gezellig plaatsje aan een schitterend meer met een gemoedelijke wintersportsfeer. Buiten dat het een heerlijke plaats is, heb je vanaf hier ook gemakkelijk toegang tot één van de leukste skigebieden van het Zuidereiland, genaamd Cardrona. Doordat er een paar weken geleden in deze regio een pak sneeuw is gevallen hebben ze het skiseizoen met twee weken verlengd. Laten we toevallig precies nu in Wanaka zijn… Lucky us! We hoeven er ook niet lang over na te denken en huren onze spullen voor de volgende dag, kopen onze skipas en bereiden ons voor op een lekker dagje skiën.

Met onze camper moeten we een behoorlijke steile slingerweg beklimmen om bij de piste te komen, maar het is ons gelukt. We worden meteen helemaal blij als we om ons heen kijken. Een dikke laag goede sneeuw, strak blauwe lucht en onze ski’s in de hand. Wat willen we nog meer?

De hele dag verkennen we op ons gemakje de leuke pistes en drinken we natuurlijk een lekker biertje op het terras. Het enige dat tot nu toe “ontbrak”, was dat we niet op wintersport konden dit jaar. Maar die vlieger gaat dus niet meer op, met deze skidag  is onze reis helemaal compleet!

Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 62 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 63 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 64 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 65 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 66 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 67 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 68 Nieuw-Zeeland, Zuidereiland deel 1, 69

Al met al heeft het Zuidereiland ons tot nu toe zeker verrast. Naast het feit dat we iedere dag mooi weer hebben gehad, worden we telkens weer verrast door het natuurschoon van het land.
We kunnen niet wachten om het andere gedeelde van het Zuidereiland te gaan ontdekken.

Voor weer wat leuke beelden van onze trip zie bijgaande link! https://travelthedream.reislogger.nl/video/nieuw-zeeland-zuidereiland.43036

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. De Zoomertjes:
    19 oktober 2018
    Wat een prachtig land. Geniet er nog maar heerlijk van.
  2. Hilko en Wendy:
    19 oktober 2018