Het avontuur is begonnen… De eerste dagen na vertrek

10 februari 2018 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vertrek
Na een prima nacht worden we zondag, 4 februari, vroeg wakker. Vandaag gaat het gebeuren! Nadat we onze laatste spullen in de backpack hebben gedaan, vertrekken we met beide ouders en de zus en zwager van Wendy naar Schiphol. Het is rustig op Schiphol en we kunnen onze tassen snel kwijt. We doen nog even snel een ‘bakkie’ koffie met elkaar voordat we door de security gaan. Na wat uitstelgedrag van Hilko’s moeder is het om 16.30 uur toch echt tijd om afscheid van elkaar te nemen. Na een paar stevige knuffels en wat tranen, vooral bij Wendy, gaan we de rij in voor de security.  ​We zwaaien nog voor de laatste keer en daarna lopen we in een soort van “roes” op Schiphol rond. We doen het gewoon, we gaan echt! We zeggen nog maar eens tegen elkaar hoe trots we eigenlijk op onszelf moeten zijn dat we onze droom achterna gaan. Het avontuur is begonnen! Na een goede vlucht, met tussenlanding op Lissabon, komen we de volgende ochtend om 07.30 uur aan in Rio de Janeiro, Brazilië!

1 2

Rio de Janeiro
Met wat kriebels in haar buik staat Wendy op het vliegveld van Rio de Janeiro. Vooral door het imago dat de stad heeft, alsof je binnen no-time beroofd gaat worden. Onze eerste indruk van Rio de Janeiro is goed, de stad voelt goed en prettig aan. We zien wel direct dat er veel contrast is. In de buurt van de luchthaven zie je veel armoede, er liggen veel mensen onder bruggen en viaducten te slapen. Hoe meer we richting het centrum van de stad gaan, hoe meer het straatbeeld veranderd. We slapen in de wijk Botafogo. Eigenlijk is Rio de Janeiro een stad dat alles heeft: stranden, veel natuur, hoge bergen en gebouwen en veel gezelligheid. De Brazilianen zijn vriendelijk en erg vrolijk. Het enige dat je nodig hebt is een beetje gezond verstand en je hebt een toptijd in Rio!

Jardim Botânico
Om de stad rustig te ontdekken en op ons in te laten werken, gaan we naar Jardim Botânico. Deze botanische tuin van Rio de Janeiro is één van de 10 meest belangrijke botanische tuinen in de wereld. Al wandelend krijgen we een goede indruk van de talloze bomen en planten die hier groeien. Het is een heerlijke plek om doorheen te wandelen en je jetlag er letterlijk uit te lopen. Na wat foto’s te hebben gemaakt zoeken we een leuk plekje om te picknicken, want we hebben wat boodschappen gedaan en kunnen dit nu heerlijk in alle rust opeten.

5 6 7 8 9

Leblon en Ipanema
Na een paar uur wandelen pakken we de bus richting de wijken Leblon en Ipanema. Deze twee wijken zijn net iets luxer en rustiger dan het bekende Copacabana. We lopen naar een mooi uitzichtpunt over de kustlijn van Leblon en Ipanema. Het strand ziet er aantrekkelijk uit, snel doen we onze schoenen uit en lopen heerlijk met onze voeten in de zee. Het is rustig op het strand, maar de mensen die je ziet zijn veelal aan het volleyballen of voetballen met elkaar. Natuurlijk zie je, tot groot genoegen van Hilko, veel mooie vrouwen in kleine bikini’s rondlopen. We nemen de tijd om van dit strand te genieten en sluiten de dag af met een heerlijke Caipirinha.

10 11 12 13

Copacabana
Het is één van de beroemdste stranden van de wereld: de Copacabana. Dit strand heeft mozaïek van golven in wit en zwart marmer op de boulevard en zijn de symbolen geworden van Rio de Janeiro! Aangezien we onze carnaval tickets in deze buurt moeten ophalen, maken we van de gelegenheid gebruik om onze hardloopschoenen aan te trekken. De Copacabana is dé plek waar iedereen lekker aan het sporten is, vooral hardlopen is een behoorlijk populair tijdverdrijf langs deze boulevard. Na ons in het zweet te hebben gewerkt genieten we van een welverdiende kokosnoot op het strand. We sluiten de dag af met een heerlijk diner bij een welbekende churascaria; Fogo de Chao.

15 16 17 14 18

City tour
Donderdag besluiten we de toerist uit te hangen en gaan we naar de hotspots van de stad. We beginnen bij Cristo Redentor, hét symbool van Rio! Cristo Redentor (Christus de Verlosser) is een gigantisch standbeeld van Jezus Christus midden in de stad op de top van de Corcovadoberg van 700 m hoog. Het beeld is erg indrukwekkend en écht erg hoog. Helaas stond het beeld vandaag wat in de wolken en hebben we vooral kunnen genieten van de onderkant van zijn lijf.😊 Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk is het indrukwekkender als je het standbeeld van grote afstand ziet “waken” over de stad.

In de wijk Lapa bezoeken we de Escadaria Selarón; dit is de meest kleurrijke trap die we ooit gezien hebben. Er zijn 215 treden die bedekt zijn met meer dan 2.000 stukjes van kleurrijke tegeltjes, spiegeltjes en keramiek uit 60 verschillende landen over de hele wereld. Je weet het van te voren, op de toeristische plekken is het altijd druk, dus ook hier. Het blijft soms een uitdaging om jezelf ‘alleen’ op de foto te zetten.

Aan het eind van de dag gaan we omhoog met de kabelbaan naar de Sugarloaf Mountain. Hier genieten we van een adembenemend uitzicht van de hele omgeving, van de baai en jachthaven van Botafogo, de binnenlandse luchthaven, de stranden van Copacabana en in de verte het uitzicht op de Christo Redentor.

19 20 21 22

23 24 25 26 32

Pedra Bonita
Pedra Bonita is één van de populairste wandelingen van Rio de Janeiro en met een goede reden. De uitzichten vanaf deze rots behoren tot de besten van de stad. De wandeling naar boven is niet heel erg uitdagend, maar uitdagend genoeg om er van te gaan zweten. Het uitzicht bovenop de rots is werkelijk fenomenaal. Normaliter wemelt het hier van de mensen, maar we hebben het geluk samen te zijn op deze rots. We genieten niet alleen van de prachtige uitzichten, maar ook van onze speciale privé-lunch. Op de terugweg krijgen we een lift aangeboden van een local, die brengt ons bij het strand waar we een taxi pakken naar het dichtstbijzijnde metrostation.

De komende dagen zijn we even van de radar, de Carnaval van Brazilië is begonnen, daarover later meer…

27 28 31 30

1. Nico:
    10 februari 2018
    Dag Hilko en Wendy. Dat is een prima start van jullie reis als ik zo de foto's zie en de verhalen lees. Erg leuk geschreven trouwens en mooie manier om om jullie reis zo te volgen.
  2. De Zoomertjes:
    10 februari 2018
    Wat een mooi verslag met evem mooie foto's. Het is echt een prachtig begin van jullie droom!

Geniet van de carnaval.

Xxx
    Ronald en Caroline
  3. Tineke:
    10 februari 2018
    Geweldig om te lezen en wat een belevenissen. Schitterdende foto's. Veel plezier bij het carnaval Dikke kus
  4. Harm:
    10 februari 2018
    Super kids !! Mooie ervaringen al. Geniet van het carnaval!!
  5. Marian van der Veen:
    10 februari 2018
    Wat en bijzondere stad is Rio.
    Leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Veel plezier .
  6. Robin:
    10 februari 2018
    Leuke blog om te lezen! Ben super benieuwd naar al jullie verhalen!
  7. Arnoud:
    12 februari 2018
    Leuk om te lezen, geniet ervan! Trouwens Stine is de mol.