Zijn we klaar voor onze wereldreis?

2 februari 2018 - Sliedrecht, Nederland

En dan is het ineens bijna zover…. Al tijden kijken wij uit naar het moment van vertrek. We tellen af van maanden, naar weken en uiteindelijk dagen.

Tegenwoordig krijgen we in vrijwel elk gesprek met familie en vrienden de vraag: En, zijn jullie er klaar voor? Natuurlijk niet zo’n gekke vraag, aangezien we zondag vertrekken naar Rio de Janeiro, het startpunt van onze wereldreis van negen maanden.

Het antwoord is gelukkig…ja!

De laatste periode was redelijk stressvol. We moesten ons werk afronden, huis opruimen en de laatste dingen regelen. Wat een actiepunten! Inmiddels is alles wat geregeld moest worden voor onze reis, gedaan.

Afscheid van en op het werk
Twee weken geleden hebben wij beide onze laatste werkdag gehad. Een gek idee om afscheid te nemen van je werk waar je al 9 jaar werkt. Voor Hilko was het afscheid lastiger in verband met zijn ontslag.
Wendy heeft het geluk dat zij in November weer aan de slag kan bij haar werkgever.

Afscheidsfeestje
Voor ons onmisbaar; een afscheidsfeestje. Onze naaste familie en vrienden hadden we uitgenodigd voor onze afscheidsborrel. Het was erg gezellig, maar toch ook vreemd om afscheid te moeten nemen van mensen die je de komende negen maanden niet meer gaat zien.

Lonely PlanetLonely Planets
Lezen, lezen en lezen…de Lonely Planet is momenteel niet weg te denken. Ieder uurtje vrij proberen wij de boeken erbij te pakken en alle informatie tot ons te nemen. En google is “your best friend”.

Tassen inpakken
Op een kamer op onze zolder verzamelen we al een paar weken de spullen die we meenemen op reis. In de kast liggen onze wandelspullen netjes opgestapeld klaar, op de grond liggen alle handige dingen zoals een zakmes, een waslijn, EHBO-setje, medicijnen en wat badkamerspulletjes.

Normaal gesproken zijn wij heel gemakkelijk met inpakken voor een reis. We pakken wat kleding en onze koffer staat binnen een uurtje klaar in de gang. Voor een wereldreis van negen maanden is inpakken iets lastiger, omdat je voor alle weersomstandigheden iets bij je moet hebben.  En negen maanden passen ook niet echt in een koffer. Vorige week hebben wij onze rugzak alvast ingepakt om te kijken of alles erin past. Gelukkig was dit geen probleem en blijven wij beide netjes rond de 15kg aan bagagegewicht.

Tas inpakken

Buiten onze duffel bags met o.a. kleding, schoenen en toiletartikelen gaat er natuurlijk meer mee. Naast een puzzelboekje en een dopper is het voornamelijk apparatuur. In onze daypacks zit bijv. een laptop, iPad, Go-Pro, spiegelreflexcamera, e-reader, mifi-router, powerbank, drone, koptelefoons en kabels.

Sleutels inleveren
Zo lang wij op reis zijn, is ons huis verhuurd aan een leuk gezin. De laatste weken zijn wij druk bezig geweest met het opruimen van ons huis. Wat kan een mens veel ‘troep’ verzamelen in een aantal jaar. Onze spullen zitten in verhuisdozen en het overgrote deel van onze kleren zijn verhuisd naar de ouders van Wendy.

Nog even een keer stofzuigen en dweilen (het huis is nog nooit zo schoon geweest) en dan uiteindelijk de deur dichttrekken. De laatste week wonen we bij de ouders van Wendy, nog even lekker “thuis”.

Nog twee nachtjes
Zondag is het zo ver, dan gaat het dus echt gebeuren. Na een heel lang proces van wikken, wegen, discussiëren en veel voorpret wordt onze droom nu écht werkelijkheid!

1. Evert:
    2 februari 2018
    Heel veel plezier samen! Mooi en groot avontuur voor de boeg! Geniet er samen van! Groet uit Kaapstad!
  2. Pascal en Julie:
    2 februari 2018