Indonesië: Java & Lombok

27 juli 2018 - Gili Trawangan, Indonesië

Indonesië, het land waar kinderen die net kunnen lopen al op scooters rijden, je iedere paar uur wordt gegroet door het gezang van de moskee, het land waar het rookverbod nog lang niet is ingediend en alles wat je thuis bij de Chinees besteld, eigenlijk gewoon Indonesisch eten is.

Na 2 lange vluchten en 24 uur later zijn we dan eindelijk in Indonesië. Voordat we het land in mogen krijgen we bij de douane eerst een stevig vragenvuur. Gelukkig hebben we net ons ticket naar Australië geboekt, dus na het laten zien dat we echt niet in het land willen blijven wonen, zijn we dan toch echt in Indonesië.

Indonesië gebruiken we als vakantiebestemming. Na al dat reizen, “ja, reizen is toch echt anders dan een vakantie”, zijn we toe aan rust, lekker een paar dagen op het strand liggen en niet al te actief doen. Oké, we willen natuurlijk wel wat van Indonesië zien, dus gaan we eiland-hoppen.

De eerste dag Jakarta gaat door onze zware jetlag langs ons heen. We willen niet in Jakarta blijven, dus pakken we de volgende dag de trein naar Jogjakarta. De trein, waar de airco op 14˚C staat, geeft ons een eerste indruk van het land. We rijden langs mooie dorpjes, rijstvelden en hardwerkende locals. Heerlijk om weer een nieuwe cultuur te ontdekken. Na een treinreis van acht uur zijn we in Jogjakarta. We zijn naar Jogjakarta gekomen voor een bezoek aan de Borobudur. De Borobudur is de grootste boeddhistische tempel ter wereld en één van de mooiste van Indonesië. Je kunt de Borobudur overdag bezoeken, maar omdat wij hebben gelezen dat het vaak enorm druk is met toeristen besluiten we om de zonsopkomst te gaan bekijken vanaf de tempel. Vanaf Jogjakarta vertrekken we om 03:30 uur. We krijgen een zaklamp mee en lopen naar de tempel. Het idyllische idee van rustig de zonsopkomst bekijken, valt toch wel in het water zodra we de tempel oplopen. We zijn zeker niet de enige met dit idee, sterker nog, we moeten moeite doen om een plekje te vinden om te zitten. Dit was niet wat wij verwacht hadden… We moeten even geduld hebben om wat mooie foto’s te maken zonder andere mensen, maar het is toch gelukt. Maar niet alleen wij maken foto’s, wij samen zijn voor veel locals ook nogal een attractie en we krijgen regelmatig de vraag of ze met ons op de foto mogen. Ach, waarom niet? Na de Borobudur bezoeken we nog een andere tempel en gaan we terug naar ons hotel om bij te slapen en onze plannen voor Australië verder uit te werken.

Indonesie Java & Lombok 1 Indonesie Java & Lombok 2 Indonesie Java & Lombok 3 Indonesie Java & Lombok 4 Indonesie Java & Lombok 5 Indonesie Java & Lombok 6 Indonesie Java & Lombok 7 Indonesie Java & Lombok 8 Indonesie Java & Lombok 9 Indonesie Java & Lombok 10 Indonesie Java & Lombok 11 Indonesie Java & Lombok 12 Indonesie Java & Lombok 13 Indonesie Java & Lombok 14 Indonesie Java & Lombok 15 Indonesie Java & Lombok 16 Indonesie Java & Lombok 17 Indonesie Java & Lombok 18 Indonesie Java & Lombok 18.1

Na drie dagen Jogjakarta laten we het eiland Java voor gezien en gaan we naar de luchthaven voor onze vlucht naar Lombok. Bij het inchecken krijgen we te horen dat we één uur vertraging hebben, nou ja, dat overleven we wel. Na de douane springt het scherm van één uur vertraging opeens naar vier uur vertraging. Oké…niet klagen, we hebben immers zelf een lowcost-carrier geboekt. Het wachten op de luchthaven duurt langer dan onze vlucht zelf en midden in de nacht komen we aan in Kuta, onze bestemming in Lombok voor de komende dagen. Lombok is een perfect eiland wat zich leent voor het toeren met de scooter en waar we op zoek kunnen gaan naar mooie afgelegen plekjes en lekker kunnen relaxen.

Het leven in Kuta op Lombok is heerlijk. Kuta is een klein stadje met vele leuke barretjes en restaurantjes. In de nabije omgeving vind je tientallen hagelwitte stranden met een azuurblauwe zee. Vanuit Kuta kun je makkelijk de stranden en mooie plekjes in de omgeving bezoeken en het is de perfecte plek om te leren surfen. We huren voor de komende dagen een scooter en gaan de omgeving ontdekken.

Als je ergens goed kan leren surfen op Lombok, dan is het wel in de buurt van Kuta. Vanuit ons hotel rijden we in een half uurtje naar Selong Belanak. Dit is een mooi zandstrand met niet al te hoge golven en genoeg surfleraren die ons les willen geven. We krijgen een surfplank onder de armen en gaan het water in. We hebben al eens les gehad in Zuid-Afrika, dus de basics van het surfen hebben we snel onder de knie. Met de surfleraar erbij gaat het surfen goed, maar op het moment dat we het zelf moeten doen, lopen we toch nog een beetje te klungelen. Misschien nog wat meer lesjes meepakken 😊

Indonesie Java & Lombok 19 Indonesie Java & Lombok 20 Indonesie Java & Lombok 21 Indonesie Java & Lombok 22 Indonesie Java & Lombok 23 Indonesie Java & Lombok 24 Indonesie Java & Lombok 25 Indonesie Java & Lombok 26 Indonesie Java & Lombok 27 Indonesie Java & Lombok 28 Indonesie Java & Lombok 29 Indonesie Java & Lombok 30 Indonesie Java & Lombok 31 Indonesie Java & Lombok 32

Na een paar heerlijke dagen in Kuta en omgeving, is het dan toch tijd om verder te reizen. We gaan verder naar het Noorden, naar het plaatsje Senggigi. We verblijven één nachtje in Senggigi om de volgende dag de boot te pakken naar Gili Trawagan.

Vanuit Senggigi pakken we een taxi naar het plaatsje Bangasal. Hier stappen we op de public boat naar Gili Trawagan. Gelukkig is de zee rustig en is het boottochtje zo voorbij. Op Gili Trawagan gaan we een paar dagen genieten van het helderblauwe water en de stranden. In Gili Trawagan komen we aan bij een mooi kleinschalig hotel. Het eiland is vrij toeristisch, maar toch heb je er geen last van en hangt er een gezellige vibe.

Indonesie Java & Lombok 33 Indonesie Java & Lombok 34 Indonesie Java & Lombok 35

Overal op het eiland kun je fietsen huren en dit is voor ons de ideale manier om het eiland te ontdekken. Op het eiland rijden namelijk geen auto’s. Alles gaat per fiets of met de paardenkar. We fietsen langs leuke kraampjes, eettentjes en mooie strandjes met terrasjes. Het eiland is niet groot en binnen twee uur fietsen zijn we rond. Tijd voor een biertje!

Indonesie Java & Lombok 36 Indonesie Java & Lombok 45 Indonesie Java & Lombok 46 Indonesie Java & Lombok 47 Indonesie Java & Lombok 48

Bij de Gili eilanden kun je goed duiken, dus kunnen we het niet laten om een paar duiken te boeken, we hebben niet voor niets onze duikspullen meegenomen. We maken drie duiken naar verschillende plekken rondom het eiland. Het koraal is prachtig en er komen genoeg mooie vissen en schildpadden voorbij.

Indonesie Java & Lombok 37 Indonesie Java & Lombok 38 Indonesie Java & Lombok 39 Indonesie Java & Lombok 40 Indonesie Java & Lombok 41 Indonesie Java & Lombok 42 Indonesie Java & Lombok 43

Om 17.00 uur wordt de nachtmarkt op het eiland opgezet. Er staan veel eetkraampjes naast elkaar waar je goed(koop) kunt eten. Je krijgt een bord, schept je eten op en zoekt een plekje op een van de vele eettafeltjes. Heerlijk dat eilandleven.

Indonesie Java & Lombok 44

De eerste weken Indonesië op Java en Lombok zijn erg goed bevallen. Het was prachtig weer, hebben veel mooie plekken gezien, we genoten van heerlijke massages en we merkten echt dat we in de vakantiestemming zijn, aangezien Hilko iedere dag een ijsje koopt 😉

Vanuit Gili Trawagan (Lombok) varen we met de ferry over naar Nusa Lembongan (Bali), waar we de rest van onze tijd in Indonesië zullen doorbrengen.

Hilko is weer creatief geweest en voor leuke beelden, zie onderstaande link! http://travelthedream.reislogger.nl/video/indonesie-java-lombok.39531

1. Tineke Bakker:
    27 juli 2018
    Wederom een schitterend reisverslag en de foto's om bij weg te zwijmelen. Wat genieten jullie. Liefs Tineke
  2. Angela:
    28 juli 2018
    Heerlijk een keer echt vakantie gehad 🎉😙
  3. De Zoomertjes:
    28 juli 2018
    Echt een andere wereld, maar wel fantastisch mooi. Wat een gave video. Genietze!! Xxx